zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loyale klant kan meer gekoesterd worden

1 april 2008 - De waarde van een loyale klant wordt door bedrijven onderschat . Dat is een van de conclusies uit het onderzoek 'Klantloyaliteit 2.0' van The Chain Connection in samenwerking met de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam.

Er is eerder gepubliceerd over klantloyaliteit, maar The Chain Connection onderzocht ook de essentie van de veranderde klantbehoefte. Sommige bedrijven zijn wel bezig met hoe de loyaliteit bij de klant vergroot kan worden, maar blijven steken op oude marketingvormen. Hun producten en diensten zijn niet specifiek op de klant toegespitst. Uit het onderzoek van The Chain Connection blijkt dat dit nu juist is waar de klant tegenwoordig veel behoefte aan heeft. 



Veranderende klant

In de wereld van nu is de klant veeleisender, machtiger en minder gauw gebonden aan een leverancier. Hij is op zoek naar unieke producten en diensten. Bedrijven zijn zich misschien wel bewust van deze verandering bij de klant, maar tot nu toe wordt er 
weinig mee gedaan. 

Loyaliteit begint intern

Een tevreden klant is niet meer voldoende; bedrijven moeten streven naar een loyale klant. Een belangrijk gegeven uit het onderzoek is dat loyaliteit intern begint. Loyale medewerkers zorgen (sneller) voor loyale klanten. Luisteren naar de klant en het ontwikkelen van onderscheidende producten en diensten zijn belangrijke aandachtspunten. 

Ambassadeur

Hoe loyaler de klant, hoe hoger het rendement. Als de klant op waarde wordt geschat, kan hij in de toekomst optreden als ambassadeur van het bedrijf. Een enthousiaste klant deelt dit met zijn sociale netwerk. Gratis mond-tot-mond reclame genereert uiteindelijk meer winst dan het binnenhalen van nieuwe klanten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips om klanten aan u te binden
 Bereken of u werkt met ambassadeurs of saboteurs
 Tevreden klant is niet perse trouw
 Trouwe klanten, gezonde groei
 
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
1-04-2008
 | 
09:08 uur
Het artikel is uit mijn hart gegrepen!

Tot nu toe blijft het genereren van Mond tot Mond reclame nog steeds steken in ''het graag hebben van'''of '' het hopen op'' Er zijn nog maar weinig ondernemers in Nederland die een structureel plan hebben. Mond tot Mond reclame of ook wel Word of Mouth advertising of Word of Mouth Marketing is een onderwerp wat in ieder marketing plan hoort!


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10