zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer thuiswerk, net zoveel files

1 april 2008 - Als je kijkt naar de gestaag toenemende filelengte zou je het niet zeggen, maar telewerken neemt nog steeds licht toe. Dat blijkt uit de jongse ICT Barometer van Ernst & Young.

600 Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en de overheid werd gevraagd of zij al dan niet gedeeltelijk thuiswerken. Ja, zeggen bijna twee van de drie werknemers in de dienstverlenende sector (60 procent) en 40 procent van de ondervraagden bij de overheid. Tegenover een magere 24 procent van de jongere werknemers (tot 34 jaar) die thuis werken acceptabel vinden, staat 56 procent van de oudere (50 plussers) werknemers te springen om te 'telewerken'. 



Meer thuiswerk

Van de thuiswerkers verwacht een kwart in het komende jaar nog meer vanuit huis te zullen werken. Het zijn vooral grote bedrijven waar deze verwachtte toename het sterkst is. Het aantal uren dat vanuit huis wordt gewerkt blijft een lichte stijging vertonen. Circa de helft van de ondervraagde managers werkt deels vanuit huis, gemiddeld elf uur per week. Ook hier is de kloof tussen jong en oud goed te zien. Jongeren werken gemiddeld zeven uur per week thuis, ouderen vijftien uur. 

Dinosuarussen

"Zolang de groei van het aantal thuiswerkers gelijk blijft aan de groei van de economie en het aantal werkenden, blijft het mobiliteitsprobleem bestaan," aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. "Het grote struikelblok blijven de 'dinosaurussen' onder de managers. Zij vinden het anno 2008 nog steeds heel belangrijk dat hun mensen om klokslag half negen achter hun bureau zitten. Uit ons onderzoek blijkt jaar na jaar dat bij een op de drie organisaties thuiswerken totaal onbespreekbaar blijft".

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager prefereert file boven verhuizing
 Personeelstekort groter probleem dan files
 Filebestrijding belangrijkste argument om thuis te werken
 Meer thuiswerken tegen verkeersinfarct
 
 
reacties
 
Ad  |   | 
1-04-2008
 | 
08:23 uur
Het utopia van een Nederland zonder files kan niet worden bereikt door thuiswerken. Onze overheid blijft maar omtrekkende bewegingen maken, maar is en blijft de hoofdschuldige aan het fileprobleem. Hoofdoorzaak zijn de snelheidsbeperkingen. Ze blijven roepen dat het om het milieu en veiligheid gaat, Duitsland bewijst het tegendeel. Nee, het gaat om de betrouwbaarheid van het rekeningrijden dat straks als nieuwe melkkoe wordt ingevoerd.
Tweede oorzaak: mensen die te langzaam rijden en vele kilometers op de linkerbaan langs vrachtwagens blijven rijden. Waarom rijden ze langzaam? Omdat ze bang zijn voor het verkeer maar ook voor het woud van flitspalen dat onze wegen ontsierd.
En als het toch aan de drukte ligt, verbied dan het vrachtverkeer van 07.00 tot 09.00 en van 16.00 tot 19.00, dat kan goed en dan is er meteen 50% meer ruimte op de weg.
Johan  |   | 
7-04-2009
 | 
13:33 uur
De schuldige van de files is natuurlijk niet de overheid, maar al die mensen die zonodig om half negen moeten beginnen en om vijf uur weer naar huis gaan. Dat systeem moet op de schop en is uit de tijd. Ik las onlangs het idee de werkweek te laten beginnen op maandagochtend 7 uur en te laten eindigen op zaterdagavond 19 uur. Werkdagen van 12 uur. Werkweken van 70 uur. Zo werkt bijna iedereen parttime ( zijn we die eindeloze discussie ook kwijt ) en kun je flexibel aan de slag. Goed voor de werknemer ( werken wanneer het het beste uitkomt ) en voor de klant ( die ook na vijfen en op zaterdag boodschappen wil doen, dus ook andere zaken ) en goed voor de doorstroming op de weg.
Van negen tot vijf, van maandag tot vrijdag is passé !! Vrachtwagens de schuld geven ook. Niet te vergeten de mensen die zonodig hard moeten rijden en remmen(!) en te laat invoegen. Grote ergenis aan mensen die niet met de flow mee willen rijden en harder willen dan het collectief. Die veroorzaken veel ongelukken en files. In Duitsland is veel meer ruimte, dus die vergelijking gaat altijd mank.
Ad de Beer  |   | 
7-04-2009
 | 
14:39 uur
Johan,
Natuurlijk heeft de overheid de schuld. Niet alleen omdat ambtenaren nauwelijks flexibele werktijden kennen, maar vooral omdat de overheid niet kan of wil denken buiten de denkkaders die ''politiek correct'' heten te zijn.
Flexibele werktijden werkt niet echt, 50% van de mensen werken in systemen die samenwerken noodzakelijk maken, je kunt een productiesysteem niet even simpel flexibel maken. Door de hele werktijd te verplaatsen lukt dat wel, dat hebben we eens gedaan bij een productiebedrijf, maar dan moet je geen directe toeleverancier zijn van een bedrijf.
Wat betreft de files, die worden inderdaad veroorzaakt door de grote snelheidsverschillen op de snelwegen, maar dan met name door het langzamere verkeer. Je vergelijkt het met Duitsland, daar is meer ruimte, maar de Duitser zegt niet voor niets dat de NL staat voor Nur Langsam. De angst voor het woud van snelheidscontrolles (ook een kaskoe van de overheid) zorgt ervoor dat veel mensen niet harder rijden dan pakweg 90 en als die elkaar of een vrachtwagen inhalen is er een garantie voor een file even verderop, ook in Duitsland zie je dat telkens weer tijdens de vakantietijd.
Kortom, jouw reactie is weliswaar ''politiek correct'' maar daardoor niet al te juist.
johan  |   | 
8-04-2009
 | 
18:30 uur
Zeer kortzichtig en een beetje dom allemaal, Ad. Ik beeindig de discussie.
johan  |   | 
8-04-2009
 | 
18:51 uur
Trouwens Ad,

Als je geen beleidsmaker bent moet je niet vergaderen maar uitvoeren. En áls je dan zonodig vergaderen moet, af en toe, niet te veel: Doe dat dan 's avonds of bijvoorbeeld op zaterdagochtend. Ik krijg het idee dat jij één van die file-veroorzakers bent.

Johan  |   | 
8-04-2009
 | 
13:41 uur
Beste Ad,

Politiek correct of niet, ik zou het niet weten. Maar files zijn er vooral doordeweeks 's morgen en 's avonds. De tijdstippen dat het kantoorvolk aan het rijden is. Relatief korte stukken van gemiddeld enkele tientallen kilometers. Vrachtwagens rijden niet enkel op die tijdstippen, maar de hele dag en week door. Productiepersoneel zoals mensen in de fabricage en assemblage werken vaak in ploegen en rijden dus ook niet in de standaard files. Dat geld ook voor mensen in de zorg bijvoorbeeld.
Dat mensen buiten de standaard kantooruren niet zouden kunnen samenwerken is ook een achterhaald idee. Met al die vakantiedagen, atv-dagen en het ziekteverzuim is niemand van de 'gewone' werknemers alle dagen aanwezig terwijl het werk wel doorgaat. Met de huidige media is het absoluut onnodig geworden in een kantoorgebouw te werken van 08.30 tot 17.00.
Naast de ambtenaren werken nog steeds hele volksstammen op die ouderwetse tijden: Bankemployees, verzekeringsmensen, administratievolk etc etc.
Als die met z'n allen nu eens uit die file bleven, dan kan mijn spoedzending ook eens wat sneller ter plaatse zijn.
Wat betreft Duitsland: Daar morgen ze dan wel harder rijden dan hier, maar ze rijden ook hoffelijker en houden zich beter aan de regels. Invoegen doen we hier totaal verkeerd. En niet zozeer te langzaam.
Als ik op de A1 ri. Amsterdam op de hoogte van de afslag naar de A9 rijd ga ik maar alvast links rijden, want het staat vast door idioten met haast die eerst zo lang mogelijk links rijden en dan op het laatste moment naar rechts duiken om de A9 te pakken. Dan passen ze er niet tussen, hup: op de rem, en de hele rechterstrook ri. A10 moet op de rem. Dat soort gejakker, daar heb ik echt een hekel aan. Gewoon achteraan aansluiten.
Het is trouwens bewezen, al jaren geleden, dat op die korte stukjes die wij rijden het bijna geen verschil maakt of je 100 of 130 rijdt.
Ik blijf erbij: Iedereen hetzelfde, redelijk te behappen tempo, en het rijdt een stuk soepeler.

Vraag: Welke tijden werk jij? Ik rijd door simpele efficientie zelden in de spits. En haasten doe ik nooit. Ik rijdt, ondanks een snelle wagen, altijd rond de 100.
Ad de Beer  |   | 
8-04-2009
 | 
16:58 uur
Ik rij voor de spits en na de spits, dat kan als adviseur.
Dat de doorsnee nederlander zijn rijbewijs niet waard is ben ik met je eens, met name invoegen, meteen met 60 de snelweg op zodra ze op de invoegstrook zijn, niet eerst de snelheid aanpassen, pure paniek.
Niet doorrijden is ook zo'n probleem. Als je 120 rijdt dan doe je 30 seconden over een kilometer, rij je 100 dan doe je daar 40 seconden over, dat wil dus zeggen dat er minder auto's per uur over de weg kunnen, zo'n 20 procent minder dus, dus veroorzaak je files als je 100 rijdt.
Helaas is kantoorwerk niet echt flexibel te maken, vergaderen hoort u nu eenmaal bij en daarvoor is aanwezigheid nodig. Oplossingen als teleconferenties en video werken niet omdat je een deel van de communicatie mist.
De oplossing is gewoon meer asfalt en alle slakken op de weg het rijbewijs afnemen.
Ad de Beer  |   | 
9-04-2009
 | 
09:50 uur
Johan,
Het probleem met idealen is dat je de werkelijkheid van alledag een beetje over het hoofd gaat zien, het grote probleem van de politiek, waar men liever luistert naar lobbyisten dan naar gevalideerd wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeken door diverse gerenomeerde wetenschappelijk instituten, waaronder de Universtiteiten van Delft en Eindhoven hebben al meermalen aangetoond dat een hogere snelheid op de snelwegen leidt tot minder files omdat daardoor meer auto's per uur over het wegdek kunnen.
Het milieu smoesje is al jaren geleden gefalcificeerd, het percentage CO2 in de lucht is de laatste decennia niet toegenomen, de temperatuur van het zeewater stijgt wel, maar dat heeft te maken met de activiteit van de zon. Meermalen bewezen. Maar de politiek maakt ons van alles wijs om zo belastingen te kunnen innen. Activisten, de schreeuwende minderheid, probeert ons een leven op te dringen zoals zij dat graag zien en ja, de massa, die geen wetenschappelijke artikelen leest, die niet even nadenkt, trapt er met 4 voeten tegelijk in.
Nee, ik veroorzaak geen files, maar kom er wel in als er weer eens iemand met 90 per uur een vrachwagen in aan het halen is.
Johan  |   | 
9-04-2009
 | 
12:08 uur
Beste Ad,

Ik kan een reactie toch niet laten. Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de lobby in Den Haag en het negeren daar van de wetenschappelijke onderbouwing. Wat betreft die onderzoeken van Delft en Eindhoven; er zijn ook tegengestelde uitkomsten van onderzoeken voor gerenomeerde instituten. Ik kan ook niet zien wat het doel van die specifieke onderzoeken is geweest.
Logisch gezien lijkt het me duidelijk dat hogere snelheid prima werkt op lege vakken zonder bottlenecks. Door die laatste onstaan files: Van drie naar twee banen, een ongeluk etc.
Op zo'n bottleneck met hogere snelheid inrijden lijkt me toch echt zinloos.
Je gaat ook nog steeds voorbij aan het feit dat vooral die standaard files minder bevolkt zouden moeten zijn door mensen die op een ander tijdstip zouden kunnen rijden. Om dat voor elkaar te krijgen moet politiek en bedrijfsleven investeren. Dat wordt zelden gedaan. Maar af en toe is er een innovatief bedrijf. Zo was laatst op de radio te horen dat een bedrijf, ik meen RAET uit Amersfoort, zijn kantoorpersoneel én een auto(vergoeding) én een treinkaart geeft. Ook een laptop met draadloze internetverbinding. Die vrijheid werkt. Daar wordt intussen intern niet meer geaccepteerd dat je te laat op een vergadering komt vanwege de file. Het bedrijf heeft veel minder last van filetijd-verlies.
Die progressieve slimme manier van denken mag veel meer gestimuleerd worden. Ik blijf erbij dat dat de enige duurzame manier van filebestrijding is.
Wat betreft het millieu: Die interesseert me niet zoveel en zal ik ook nooit aanhalen als argument. Dat co2-gezeur, daar ben ik het helemaal met je eens.
Ad de Beer  |   | 
9-04-2009
 | 
12:51 uur
Nu komen we ergens. De bottlenecks in het wegennet veroorzaken een groot deel van de files. En een chauffeur die langzaam rijdt veroorzaakt zo'n bottleneck, bewegend welliswaar, maar het resultaat is exact gelijk. zit de weg tegen zijn maximum capaciteit aan, dan ontstaat er 1500 meter achter deze trage weggebruiker een file.
Bewijs is simpel, omdat er nu minder vrachtverkeer op de weg zit door een (door de overheid aangepraatte) recessie verminderd het aantal files en de lengte van de files.
Flexwerken gebeurt op grote schaal, Interpolis was voorloper, Google en Microsoft volgers. Veel bedrijven kennen flexibele werktijden voor het (kantoo)personeel, maar het heeft geen invloed op de files. Waarom niet? Omdat telewerken niet werkt, mensen hebben contact nodig. Mensen hebben een vast ritme nodig. Juist daarom werken al deze idealistische plannen niet, omdat het idealen zijn zonder oog voor de realiteit van iedere dag.
johan  |   | 
9-04-2009
 | 
13:11 uur
Beste Ad,

Misschien heb je gelijk. De realiteit van alledag kan waaarschijnlijk niet op tegen idealen. Bedankt voor de discussie.

Vr.Groet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10