28 maart 2008 -
Het klinkt misschien raar, maar uw klant behandelen als uw kind is het advies aan brandmanagers die ook wel merken dat het zo luid mogelijk opdringen van hun boodschap aan de consument niet meer werkt.
Dit stelt een bericht op Marketingonline naar aanleiding van een artikel in Admap. Het raadt aan om te kijken hoe moderne ouders met hun kinderen communiceren: als gelijkwaardige gesprekspartners die samen de dialoog aangaan. Daarbij vervullen de ouders vooral een adviserende en ondersteunende rol en leggen ze zeker niet als dictators hun mening op aan de kinderen.
Samen beslissingen nemen
Beslissingen worden vervolgens samen genomen, vaak op grond van wat 'derden' (sociale netwerken, media) te melden hebben. Zo moet brand management er dus uit zien in de 21ste eeuw:
- Stel uw merkwaarden vast en wees daarin consistent, maar probeer niet alles volledig in de hand te houden.
- Begrijp de context waarin de consument zich laat informeren en maak daar gebruik van.
- Luister minstens zo veel naar uw klant als dat u hem bombardeert met kennis.
- Vergeet brand tracking. Er zijn veel betere manieren om de relevantie van uw merk op te sporen.
Bron:Admap, Marketing Online
Jammer dat de marketing mensen nog steeds niet door hebben dat de klanten zich niets meer wijs laten maken. Nu moeten we klanten als kinderen gaan behandelen, zo in de geest van ''je bent een beetje dom, je weet nog niet alles en wij zullen wel eens zeggen hoe het wel is''.
De werkelijkheid is omgekeerd, de klant weet exact wat hij wil, hij is goed geïnformeerd en, last but not least, hij is erg mobiel.
Voor marketeers en verkopers is het dus veel beter dat ze de klant zien als zijn ouders en aandachtig luistert wat de klant hem vertelt, dan kom je er achter wat je moet doen om de klant tevreden te houden en hem een uitstekend marketing instrument te maken.
Interessant artikel. Ik kan me goed vinden in de reactie van Ad. Goede marketeers laten zich informeren en vertellen wat hun klanten echt willen en niet andersom.
En goed luisteren naar de klant kan op hele eenvoudige manieren. Zelf start ik altijd een innovatietraject door puur de interactie met de klant op te zoeken.
En als je deze bevindingen als uitgangspunt neemt om je product / dienst te verbeteren... dan trekt deze vernieuwde propositie 'automatisch' nieuwe klanten aan.