Vijf maatregelen om het risico op burnout te beperken
26 maart 2008 -
Een werkgever kan het burn-outrisico van zijn werknemers sterk verminderen. Dit vergt echter aandacht voor vijf zaken. MD Weekly zet ze op een rijtje.
1. De belangen van de werknemers en die van de organisatie moeten parallel lopen Dit voorkomt dat bij een eventuele koerswijziging de werknemer met zichzelf in conflict komt.
2. Er moet een match zijn tussen werknemer en organisatiecultuur
In veel organisaties is bijvoorbeeld weinig aandacht voor medewerkers die hun verhaal kwijt willen. Oorzaak: de drempel om over problemen te communiceren ligt te hoog. Matcht de cultuur met de werknemer, dan is deze veel lager. 3. Nieuwe medewerkers moeten grondig ingewerkt worden
Op die manier voelen ze zich meteen thuis en welkom.
4. De hoeveelheid sturingsinformatie moet zo gedoseerd mogelijk Zorg ten allen tijde dat controles, regels en rapportages niet de overhand krijgen.
Teveel regelzucht kan gedreven werknemers (die sowieso al een verhoogde kans op burn-out hebben) frustreren. Rapportage of controle mag ook niet zijn ingegeven door wantrouwen.
5. Besef dat communicatie essentieel is
De communicatiestructuur moet soepel zijn en vooral de interne communicatie moet de juiste balans hebben. Teveel informatie leidt immers tot een overkill, te weinig tot misverstanden.
PERSOONLIJKE PREVENTIE
Keer op keer ontdekken we tijdens Diepte-interviews dat betrokken in onbalans zijn, waardoor negativiteit, onzekerheid en faalangst ontstaan en zich nestelen in iemands geest.
Dit verhoogd de kans op Burn-outs.
Wees dus eerlijk tegen uzelf, stel u kwetsbaar op en luister naar opbouwende raad en uw eigen signalen.