zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier harde lessen uit mislukte strategische allianties

2 juli 2002 - Een inventarisatie van veel mislukte alliantiedeals leert dat vooral het 'management van alliantiebesprekingen' een vak apart is. Dat concludeert hoogleraar Pieter Jagersma in een artikel op M@n@gement.

Volgens hem kunnen uit de mislukkingen bij IT-bedrijven vier belangrijke lessen worden getrokken.



1. Cultuur niveau verschillen zullen weloverwogen aangevat moeten worden
Fricties op het niveau van nationale cultuur, bedrijfscultuur en persoonlijke cultuur zorgen vaak voor problemen. Oorzaak: de onderhandelaars vertegenwoordigen dikwijls een heel andere cultuur dan de rest van het bedrijf.

2. Strategische allianties zijn dikwijls een brug te ver
Het aangaan van allianties is sinds een jaar of vijf populair. Het etiket 'strategische alliantie' bekt goed, maar leidinggevenden staan lang niet altijd stil bij de complexiteit van zo'n samenwerking.

3. Indrukwekkende papieren voordelen worden zelden gerealiseerd
Veel leidinggevenden houden van 'zichtbaarheid' en gaan om diezelfde reden als olifanten in een porseleinkast tekeer. Het resultaat: veel herrie (lees: publiciteit), maar vooral veel scherven (lees: stukgelopen alliantie-onderhandelingen). Koester liever het Chinese spreekwoord 'Wie zacht stapt komt ver'.

4. De alliantie-onderhandelingsperiode moet nooit te lang duren
De onderhandelingen rondom een (strategische) alliantie duren altijd lang - overigens vaak langer dan strikt noodzakelijk is. Bijgevolg: veel praten, weinig zeggen en dat keer op keer. Alle betrokken partijen moeten na verloop van (vaak lange) tijd over de streep worden getrokken.

Klik hier om het hele artikel te lezen.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10