21 maart 2008 -
Autorijdende managers staan liever dagelijks in de file, dan dat ze moeten verhuizen voor hun baan, zo blijkt uit onderzoek van Management Team. Thuiswerken zal daar alleen wat aan veranderen als bedrijven massaal hun portemonnee trekken.
Nederland maakte in 1955 voor het eerst kennis met het fenomeen file. Uit onderzoek onder het lezerspanel van Management Team blijkt dat 53 jaar later maar liefst 83 procent van de managers met de auto naar het werk reist. De belangrijkste redenen zijn snelheid (61 procent) en gemak (48 procent).
Irritatie
Wat in 1955 reuze interessant was, is nu vooral irritant. 54 procent van de managers staat wel eens in de file en 44 procent wordt erdoor belemmerd in het werk. Buiten dat files veel tijd kosten, komen managers te laat voor afspraken, bezorgt het ze stress en één respondent geeft zelfs aan dat het zijn carrièrekansen verminderd. Een respondent wil zelfs zo ver gaan dat hij zegt dat zijn werktijden bepaald worden door files, in plaats van zijn agenda. Een ander lijkt zich neergelegd te hebben bij de vele opstoppingen en ziet de humor er wel van in: "Het is leuk om rond te kijken hoe anderen zich ergeren."
Mentaliteitsverandering
Opvallend aan het onderzoek is dat 47 procent van de managers aangeeft dat zij liever in de file staan, dan te moeten verhuizen voor hun baan. Met zo'n instelling nemen de files natuurlijk niet af. De afgelopen jaren zijn er verschillende oplossingen gezocht zoals meer rekeningrijden, meer asfalt, kilometerheffing of telewerken.
Veel managers vinden thuiswerken de aantrekkelijkste optie. Van de leidinggevenden werkt 81 procent wel eens vanuit huis en 68 procent denkt zelfs dat thuiswerken het hele fileprobleem kan oplossen. Philip Todd, directeur van Ewerkforum, een stichting die telewerken stimuleert, sluit zich aan bij de meerderheid: "Thuiswerken is een geweldige oplossing voor het fileprobleem. Er is echter wel een mentaliteitsombuiging nodig om dit te kunnen realiseren. Veel managers denken namelijk nog steeds ten onrechte dat ze nodig zijn op het werk voor persoonlijk contact met de medewerkers." Ook premier Balkenende denkt dat er een mooie toekomst weggelegd is voor thuiswerken. Hij zei in een toespraak tijdens het VNO Jaarcongres 2008 dat telewerken in 2020 vanzelfsprekend zal zijn.
Thuiswerk is niet de oplossing
Erik Verhoef, hoogleraar ruimtelijke economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, tempert het enthousiasme: "Thuiswerken zorgt niet voor een veel lagere filedruk. Net als bij aanleg van extra asfalt, ontstaat er in eerste instantie meer ruimte op de weg, maar die wordt uiteindelijk weer door andere weggebruikers opgevuld. Daar zijn twee oorzaken voor. Ten eerste zullen mensen hun vertrektijden gaan aanpassen als de files afnemen. Ze gaan weer tijdens het spitsuur rijden bijvoorbeeld. Ten tweede zal de prikkel verdwijnen om dichter bij het werkt te gaan wonen. Het fileprobleem is dus nog lang niet opgelost."
Portemonnee
Om te voorkomen dat de situatie weinig veranderd moet thuiswerken een klein zetje krijgen volgens Todd. Bijvoorbeeld door het vrijwillige aspect te verkleinen. Todd: "De Nederlander zet je in beweging via de portemonnee. Je kunt thuiswerken fiscaal aantrekkelijker maken, door mensen een bonus te geven als ze thuiswerken en te straffen als ze in de auto stappen."
Bron:Management Team