zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europees bedrijfsleven belemmerd door China

21 maart 2008 -  Hoewel Europese bedrijven optimistisch zijn over hun kansen in China, wordt de bedrijfsvoering sterk belemmerd door vage regelgeving, gebrekkige bescherming van intellectueel eigendom en een tekort aan geschoold personeel.

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met de Europese Kamer van Koophandel onder ruim 200 Europese bedrijven in China. Ondanks de barrières, geeft ruim tweederde van de bedrijven aan de investeringen op korte termijn te willen verhogen. 



Groter belang
Hoewel de winstgevendheid van de Europese bedrijven in China tegenvalt en een groeiend deel van hen in het rood opereert, is het merendeel van de managers optimistisch en zelfs van plan het belang in China in de komende twee jaar te vergroten. Als belangrijkste drijfveer gelden niet de lage loonkosten, maar vooral de toegang tot de Chinese markt, zo blijkt uit het onderzoek. "Meer dan tachtig procent van de onderzochte bedrijven is primair actief in China om de lokale markt te kunnen bedienen," zegt Benno van Dongen, lid van het management team van Roland Berger. "Hoewel managers erkennen dat de concurrentie toeneemt en de markt niet gemakkelijk is, zien ze voldoende groeimogelijkheden, vooral door China’s economische ontwikkeling en de toename van consumentenbestedingen." 

Lagere kosten
Naast markttoegang blijkt uit het onderzoek dat het terugbrengen van de productontwikkelingskosten en het aanpassen van producten aan de voorkeuren van Chinezen, de belangrijkste drijfveren zijn om in lokale R&D-activiteiten te investeren. Als grootste drempels worden een gebrek aan transparantie en inconsistentie in wet- en regelgeving ervaren. 

Dure euro

De bedrijven erkennen ook een aantal andere uitdagingen en barrières, die hen vooralsnog afremmen om de investeringen in China te verhogen. "De dure euro legt op dit moment een last op de operationele kosten van Europese bedrijven in het buitenland, en de loonkosten in China zullen naar verwachting jaarlijks met meer dan tien procent stijgen. Bovendien is het lastig om in China aan gekwalificeerd personeel, laat staan aan topmanagers te komen," vervolgt Van Dongen. 

Ondoorzichtig beleid

Het ondoorzichtige Chinese overheidsbeleid en de gebrekkige bescherming van patenten en intellectueel eigendom vormen een nog groter obstakel, legt Van Dongen uit: "Meer dan de helft van de bedrijven is sceptisch over de implementatie van regelgeving van de Wereldhandelsorganisatie en ook overheidsregels met betrekking tot milieu- en financieel beleid blijken van dag tot dag te kunnen veranderen." 

Uitdagingen van innovatie

Bij de uitbreiding van activiteiten in China wordt door Europese ondernemingen in toenemende mate gekeken naar steden buiten de traditionele hot spots als Sjanghai en Peking. De focus ligt hierbij op de bouw van onderzoekscentra. "Door lokaal te investeren in R&D, kunnen ontwikkelingskosten dalen en kunnen de prijzen van consumentenproducten worden verlaagd. Het biedt bovendien de onderzoeksafdelingen de kans om specifiek in te spelen op lokale behoeften en standaarden," aldus Van Dongen. "Juist hierbij is het echter cruciaal dat patenten en intellectueel eigendom goed zijn beschermd. Iets dat nu nog niet het geval is. Ook de eerdergenoemde personeelsschaarste zorgt voor terughoudendheid. Het wordt steeds moeilijker om goede ingenieurs, marketing-, sales- en financiële professionals te strikken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wereldwijde offshoring levert geld op
 Veel expats in China depressief
 Ondernemingen laaiend enthousiast over China
 MKB ziet China wel zitten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10