zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT'er kan zich beter nu al leren presenteren

20 maart 2008 - Er zijn ict-banen genoeg. Wat dat betreft hoeven werkzoekenden in die branche zich geen zorgen te maken. Toch moeten ict'ers rekening houden met minder goede periodes en dus met hun presentatie.

Dat vindt Jörg Osarek, van het Duitse detacheringsbureau Its-People. Volgens Osarek moet iedereen weten hoe hij of zij zich kan presenteren tijdens bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek. Vooral ict'ers zouden daar moeite mee hebben. "Ze hebben de neiging almaar door te praten over wat ze kunnen," aldus Osarek. "Maar ze moeten juist actief luisteren. Alleen zo heb je in de gaten of de persoon met wie je praat nog geïnteresseerd is." 



Opsommen

De neiging tot het opsommen van feiten zou ook in veel ict-CV's zijn terug te zien. Sollicitanten die bijvoorbeeld precies opschrijven met welke versies van welke programma's ze gewerkt hebben, lopen het risico de potentiële werkgever af te schrikken. Een CV van vier kantjes is nu eenmaal niet aantrekkelijk. "Maak dus een CV die past bij de functie waarnaar je solliciteert. Relevante informatie kan daarin wat breder aan bod komen. De rest blijft beperkt." 

Dip

Osarek begrijpt dat sommige ict'ers in de huidige periode weinig energie steken in het opvijzelen van hun presentatietechnieken. Er is immers nog altijd een tekort aan ict'ers. Osarek: "Er zijn altijd goede en minder goede tijden in de economie en dus ook in de ict. Nu gaat het goed, maar dat is over een paar jaar weer anders. Een periode duurt meestal ongeveer zeven jaar." Juist op momenten waarin de ict in een dip zit, zijn presentatietechnieken belangrijk, aldus de trainer. "Wie nu aan zijn handelsmerk werkt, heeft straks een voordeel ten opzichte van andere ict'ers." 

Plezier

Naast het werken aan een goed CV en het vertellen over vaardigheden tijdens een sollicitatiegesprek, raadt Osarek ict'ers vooral één ding aan: "Heb plezier in het houden van sollicitatiegesprekken." Dat is echt mogelijk, denkt hij. Het vergt alleen wat oefening. Als het lukt, komt de beloning vanzelf: Wie plezier heeft in een sollicitatiegesprek is volgens Osarek niet alleen succesvoller, maar komt ook natuurlijker over. En dat zou precies zijn wat werkgevers willen. "Ze willen niet alleen de beste expert, maar ook iemand die succes uitstraalt. Een leuk gesprek is dan een goed begin."


Bron: Computable
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant maakt zich vooral druk om eigen presentatie
 Stropdas nog steeds een must bij sollicitatie
 Acht tips voor een succesvol sollicitatiegesprek
 Tien strategieën voor een geslaagd sollicitatiegesprek
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
21-03-2008
 | 
10:10 uur
En, beste ICTer, dat geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken. Ook op de netwerkborrels, als je probeert wat te verkopen, als je in een vergadering zit, als je gewoon aan het socializen bent.
De meeste mensen hebben echt geen boodschap aan al je technische praat over versies en systemen.
Ook het verhaal dat je echt overal geweldig goed in bent en overal de oplossing voor hebt, dat geloven we echt niet meer.
Kortom, veel meer luisteren, interesse voor anderen en zeker de ander in zijn of haar waarde laten zal wonderen doen voor je toekomst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10