19 maart 2008 -
Werknemers hebben steeds meer behoefte aan mobiele applicaties waarmee ze in staat zijn hun werktijd flexibel in te delen. Zo denken ze hun productiviteit, en dus de klanttevredenheid én hun eigen werktevredenheid te vergroten.
Altijd en overal communiceren
Vooral werknemers met externe functies willen graag gebruikmaken van moderne technologieën waardoor ze op elk gewenst moment en vanaf elke plek kunnen communiceren met klanten, collega’s en bedrijfssystemen. Het maakt daarbij weinig uit of de werknemer veel of weinig op pad is. De ondervraagden in het onderzoek hebben vooral oog voor praktische aspecten van communicatie. Integratie van hun mobiele telefoon met het nummerplan op kantoor en de mogelijkheid om ononderbroken te blijven bellen – ook in de parkeergarage of de lift -, worden als belangrijk ervaren. Evenals ‘location based services’, met name navigatie en informatie die ze helpt hun trip flexibel te plannen.
Enterprise mobility
De snelle ontwikkelingen in mobiele communicatiediensten en -technologieën maken deze zogenoemde ‘enterprise mobility’ steeds meer mogelijk. De echte integratie van ‘enterprise applicaties’ in de mobiele omgeving staat echter nog in de kinderschoenen. Het realiseren ervan vergt vooral een geïntegreerd aanbod van diensten, hetgeen een uitdaging is voor dienstverleners op het gebied van communicatie en bedrijfsautomatisering. Daarnaast verlangt ‘enterprise mobility’ binnen bedrijven een aanpak op verschillende niveaus. Organisatiestrategie en klantenstrategie, operationeel management, bedrijfsprocessen, technologie, HR en governance-aspecten zullen allemaal aan de orde moeten komen om deze transformatie te realiseren, en de gestelde bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Bron:Accountancy Nieuws