Wissel zes leiderschapsstijlen af voor topresultaten
18 maart 2008 -
Van managers wordt verondersteld dat ze managen, dingen gedaan krijgen en een positief verschil maken. Uit Brits onderzoek van Hay blijkt echter dat meer dan vier van de tien een vernietigend effect op het moraal en de motivatie hebben.
En dat kost miljoenen omzet, zo berekenden de consultants. Een derde van de prestaties van een onderneming is namelijk afhankelijk van het werkklimaat zoals werknemers dat ervaren. Toch weet slechts een kwart van de managers een klimaat te creëren waarin optimaal gepresteerd wordt, en is slechts een vijfde in staat energie op de werkvloer te brengen. Zes van de tien lukt het niet een positief klimaat te creëren en meer dan vier van de tien managers dragen zelfs eerder bij aan een demotiverend klimaat.
Klimaatprobleem
Chris Watkin, hoofd talentmanagement bij Hay: "Nu het slechter gaat met de economie is het belangrijker dan ooit om personeel te motiveren. Uit ons onderzoek blijkt echter dat veel managers daar moeite mee hebben. Dat moet snel veranderen." De kern van dit ‘klimaatprobleem’ ligt volgens Hay het onvermogen van managers om de juiste manier van leidinggeven toe te passen en zo het beste uit het team te halen. Hoe meer leiderschapsstijlen een manager toepast, hoe groter de kans op optimale prestaties. De beste managers zijn dan ook degenen die hun manier van leidinggeven perfect aan weten te passen aan een bepaalde situatie of persoon.
Liever steun dan dwang
De onderzoekers zetten de zes belangrijkste stijlen op een rijtje: directief, snelheidsbepalend, visionair, delegerend, participatief en coachend. Van de managers die de beste prestaties behalen, wisselt driekwart drie of meer van deze stijlen regelmatig af. Managers van slecht presterende teams maakten maar van twee of minder gebruik. Zeven van de tien managers die aan het hoofd staan van goed presterende teams gebruiken vooral samenwerkings- en teamgerichte managementstijlen. Managers die een ongemotiveerd team leiden, neigen vooral naar autoritaire stijlen. "Elke manier van leidinggeven kan van pas komen in een bepaalde situatie," stelt Watkin. "Uit deze resultaten blijkt echter dat participatieve manieren van leidinggeven het beste zijn om tot goede prestaties te komen. Managers; onthoud dus dat teams beter reageren op ondersteuning dan op dwang."