13 maart 2008 -
Werkgevers moeten het gebruik van sociale media niet ontmoedigen bij hun werknemers, maar juist omarmen. Op die manier creëren ze een betere werkplek, meer betrokkenheid en betere communicatie.
Dit stelt Watson Wyatt na onderzoek. Momenteel concentreren veel ondernemingen zich alleen maar op de potentiële risico’s van sociale media en staan managers niet te springen om hun werknemers de vrijheid of mogelijkheid te geven zelf content te creëren. In veel bedrijven worden sociale mediasites zelfs geblokkeerd.
Betrokkenheid "Op de juiste manier toegepast, kunnen sociale media ondernemingen echter juist helpen de belangrijkste bedrijfsdoelstelling te verwezenlijken: een betrokken personeelsbestand," zegt Michael Rudnick van Watson Wyatt. "In plaats van berichten te versturen via massamailtjes en intranet – in de hoop dat mensen die lezen – betrek je met sociale media je werknemers actief in het verzamelen en verspreiden van informatie. En daarmee betrek je werknemers direct bij de informatievoorziening én de onderneming."
Richtlijnen Net zoals ze eerder moesten kijken hoe ze optimaal konden profiteren van internet, moeten werkgevers nu eens nadenken hoe ze dat kunnen van deze nieuwe technologie. "Dit behelst meer dan het eenvoudigweg beschikbaar stellen van de technologie. Dat kan namelijk zelfs contraproductief werken. Maar werkgevers die helemaal niks van sociale media moeten hebben, missen belangrijke kansen en lopen het risico jonge werknemers van zich te vervreemden. De beste tactiek is dan ook de techniek omarmen en implementeren met duidelijke richtlijnen omtrent acceptabel gebruik."
Interactief
Een goede manier waarop werkgevers sociale mediatechnieken in kunnen zetten, is bijvoorbeeld door hun statische intranet uit te breiden met meer dynamische Web 2.0-technologieën. Geef werknemers bijvoorbeeld de gelegenheid zelf nieuws te plaatsen en op de berichten van elkaar te reageren. Dit kan via blogs, wiki’s, vlogs, podcasts, enzovoort. Natuurlijk zijn richtlijnen en toezicht nodig om er zeker van te zijn dat het niet uit de hand loopt en er geen gevoelige informatie verspreid wordt, maar de interactiviteit die zo ontstaat zal heel eenvoudig leidentot meer dynamiek, meer relevante en meer actuele intranetcontent. En daarmee tot meer betrokken personeel.