13 maart 2008 -
Technici krijgen steeds meer waardering en raken hun nerd-imago kwijt. Volgens een onderzoek van TRIUS onder 500 HTS-ers in de eindfase van hun studie schreeuwt de markt om hoogopgeleide technici die ook steeds beter worden beloond.
Volgens de studenten komt dit omdat er in de media positieve aandacht is voor techniek en een toenemende vraag naar technici. De opkomst van technische detacheringsbureaus draagt daar ook een steentje aan bij.
Directe sollicitatie
60 procent van de HTS’ers solliciteert het liefst direct bij de afdelingschef van het bedrijf omdat ruim driekwart denkt dat de baas het beste de inhoud van de functie kan beoordelen. Een kwart praat liever met de HR manager, maar slechts acht procent denkt dat de HR afdeling iets over de inhoud van de functie kan zeggen. Dat is nagenoeg net zoveel als over de detacheringsbureaus wordt gedacht. Die bureaus hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot een steeds belangrijker onderhandelingspartner.
Nerd-imago
Verrassend is dat HTS-ers niet meer warmlopen voor een lease auto of laptop. Slechts drie procent is hiermee nog over te halen. Meer dan de helft vindt goede doorgroeimogelijkheden een belangrijker arbeidsvoorwaarde. Daarnaast wensen zij ook afwisselend werk en een goed salaris. De helft van de respondenten vindt dat het imago van technisch personeel de afgelopen jaren duidelijk is verbeterd. Zij denken dat dit komt door meer media aandacht voor de technische sector en een toenemende vraag naar techneuten.
Lokkertjes
Als uitsmijter van het onderzoek vroeg het detacheringsbureau TRIUS de HTS-er naar zijn ultieme ‘catch’. Op één staat een leidinggevende positie, gevolgd door het winnen van een grote prestigieuze prijs binnen hun vakgebied. Zo’n twintig procent geeft aan dat zij vooral een uitdagende baan zoeken met goede opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Eenzelfde percentage ambieert een carrière met internationale aspecten. Een enkeling hecht belang aan een unlimited tankpas, een gouden handdruk of veel vrije tijd.