13 maart 2008 -
Nederlanders blijken van alle Europeanen het creatiefst als het gaat om creëren van social mediacontent. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research naar wat Europese consumenten ‘hebben met’ en ‘doen op’ social networksites.
Aan de hand van een social technographics segmentatiemodel kwam het bureau tot zes verschillende consumentenprofielen. Marketing Online zette ze op een rij:
1. Creators
Deze groep creëert zelf content met behulp van social mediatechnologieën (tien procent).
2. Critics
Deze groep participeert in social netwerkactiviteiten, zoals het posten op andermans weblogs, of het schrijven van productrecensies (negentien procent)
3. Collectors
Zij categoriseren en organiseren webcontent (negen procent)
4. Joiners
Deze groep participeert actief in social networks (dertien procent)
5. Spectators Zij lezen en bekijken social mediacontent (40 procent)
6. Inactives
Doen helemaal niets met social media (53 procent)
Interactieve experimenten
Rebecca Jennings, senior analist bij Forrester, concludeert hieruit: "Als het grootste deel van je consumenten geen blogs leest of RSS gebruikt, en dat ook niet van plan is de eerstkomende drie jaar, dan hoef je als marketeer niet zoveel te investeren in social media. Richt je liever op interactieve experimenten met de kleine groep consumenten die wel actief is op dit gebied, ook al zie je de concurrentie wel flink investeren. Het gaat er namelijk niet om welke bedrijven het beste en eerste social media-initiatieven opzetten, maar om het creëren van een waardevolle band met je doelgroep."
Internationale verschillen
Britse consumenten houden van netwerken, Fransen niet. In Groot Brittannië participeert 21 procent in een social netwoprk, in Frankrijk vier procent. Gemiddelde Europese percentage is dertien procent.
Nederlandse gebruikers zijn het meest creatief, Duitsers het minst. In Nederland creëert zeventien procent social media content, in Duitsland acht procent.
Zuid-Europeanen zijn het minste geïnteresseerd in social mediatechnologieën. In Spanje zijn de consumenten in alle categorieën het minste actief, Italianen zijn wat positiever, je ziet daar meer creators, maar weer minder collectors.
Zweden zijn de actiefste social mediaconsumenten. Rond de 60 procent van de online Zweden doen iets met social media.. Zweden zijn goed vertegenwoordigd in de collectorcategorie en het land telt tweemaal zoveel joiners als het Europese gemiddelde.
Bron:Marketing Online