zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes sociale mediaprofielen

13 maart 2008 - Nederlanders blijken van alle Europeanen het creatiefst als het gaat om creëren van social mediacontent. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research naar wat Europese consumenten ‘hebben met’ en ‘doen op’ social networksites.

Aan de hand van een social technographics segmentatiemodel kwam het bureau tot zes verschillende consumentenprofielen. Marketing Online zette ze op een rij: 



1. Creators

Deze groep creëert zelf content met behulp van social mediatechnologieën (tien procent). 

2. Critics

Deze groep participeert in social netwerkactiviteiten, zoals het posten op andermans weblogs, of het schrijven van productrecensies (negentien procent) 

3. Collectors

Zij categoriseren en organiseren webcontent (negen procent) 

4. Joiners

Deze groep participeert actief in social networks (dertien procent) 

5. Spectators
Zij lezen en bekijken social mediacontent (40 procent) 

6. Inactives

Doen helemaal niets met social media (53 procent) 

Interactieve experimenten
Rebecca Jennings, senior analist bij Forrester, concludeert hieruit: "Als het grootste deel van je consumenten geen blogs leest of RSS gebruikt, en dat ook niet van plan is de eerstkomende drie jaar, dan hoef je als marketeer niet zoveel te investeren in social media. Richt je liever op interactieve experimenten met de kleine groep consumenten die wel actief is op dit gebied, ook al zie je de concurrentie wel flink investeren. Het gaat er namelijk niet om welke bedrijven het beste en eerste social media-initiatieven opzetten, maar om het creëren van een waardevolle band met je doelgroep." 

Internationale verschillen

Britse consumenten houden van netwerken, Fransen niet. In Groot Brittannië participeert 21 procent in een social netwoprk, in Frankrijk vier procent. Gemiddelde Europese percentage is dertien procent.
Nederlandse gebruikers zijn het meest creatief, Duitsers het minst. In Nederland creëert zeventien procent social media content, in Duitsland acht procent.
Zuid-Europeanen zijn het minste geïnteresseerd in social mediatechnologieën. In Spanje zijn de consumenten in alle categorieën het minste actief, Italianen zijn wat positiever, je ziet daar meer creators, maar weer minder collectors.
Zweden zijn de actiefste social mediaconsumenten. Rond de 60 procent van de online Zweden doen iets met social media.. Zweden zijn goed vertegenwoordigd in de collectorcategorie en het land telt tweemaal zoveel joiners als het Europese gemiddelde.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketingdirecteuren geloven heilig in sociale media
 Massamedia bepalen consumententrends nog steeds het meest
 RSS waardevolle toevoeging voor bedrijfsleven
 Marketeer te voorzichtig op online sociale netwerken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10