12 maart 2008 -
Steeds meer bedrijven houden zich bezig met globalisering. Cognizant presenteert op Financieel Management tien tips om dat succesvol te doen.
1. Vertrouw de wereldeconomie
En zorg dat dat vertrouwen wederzijds is: zeg wat u doet en doe wat u zegt.
2. Laat de negen tot vijf mentaliteit varen
Wereldwijd zijn er immers grote tijdverschillen. Zorg dat medewerkers dus ook buiten Nederlandse kantooruren beschikbaar zijn (thuiswerken).
3. Kijk naar de cultuur van de organisatie, niet naar die van een land
Creëer een bedrijfscultuur waarin cultuur, achtergrond, gebruiken en tradities uit allerlei landen samengaan.
4. Communiceer open en eerlijk Dit vraagt om culturele én infrastructurele aanpassingen, om zowel formele als informele interne communicatie te ondersteunen.
5. Handhaaf een flexibele, doch strikte bedrijfsstructuur
Om te profiteren van de wereldwijde economie moet de organisatiestructuur overal ingezet worden. Dit resulteert in meer operationele efficiency en minder kosten.
6. Structureer het proces zonder bureaucratie
Een goedlopende procesafdeling is belangrijk voor effectief wereldwijd management. Alle strategische processen moeten gecodeerd en helder zijn en up-to-date worden gehouden.
7. Deel kennis
Om de concurrentie aan te gaan is geld alleen niet voldoende. Kennis is veel belangrijker! Bedrijven die zich richten op globalisering moeten dus echt investeren in een organisatie waar kennis eenvoudig beschikbaar is voor iedereen.
8. Meet de effectiviteit continu
Dan ontdekt u problemen meteen en kunnen die snel opgelost worden. Dit kan alleen als managers zich wereldwijd aan dezelfde regels houden en dezelfde processen inzetten.
9. Maak internationale uitwisseling mogelijk
Blijf op de hoogte van vliegschema’s, visa en inentingen. Houd ook rekening met internationaal verschillende feestdagen.
10. Bouw een snel aan te passen zakelijke architectuur
De organisatie moet 24 uur per dag, 7 dagen per week draaien en dus moeten spam/fouten eenvoudig gesignaleerd en verwijderd/opgelost kunnen worden.
Betere processen
"Bedrijven die willen globaliseren moeten eerst alles op orde hebben wat betreft medewerkers en processen", zegt Francisco D’Souza, medeoprichter en CEO van Cognizant. "Daarna moeten ze helderheid binnen de organisatie creëren en een flexibel werkmodel inzetten waardoor de bedrijfscultuur kan opbloeien. Terwijl de concurrentie praat over wereldwijde aanwezigheid, doet je organisatie daadwerkelijk aan globalisering. Hierdoor worden de processen verbeterd, zodat de business beter werkt en de organisatie zich meer onderscheidt van de concurrentie."
Bron:Financieel Management
Heel boeiend artikel. De sleutelwoorden en tevens de cruciale succesfactoren om er aan te kunnen beginnen zijn: de aanwezigheid van vertrouwen, de juiste mentaliteit, effectieve communicatie, respect voor (cultuur)verschillen, kennis delen en als toegift: orde en helderheid.
Conclusie: Globalisering begint bij de mens, het individu en het team en de organisatie zelf.
Ik heb de oorzaken en oplossingen vastgelegd in een lees-, studie- en werkboek ''De mens in de 21e eeuw'', met concrete handvatten om te komen tot bewust management en effectieve, duurzame en waarachtige globalisering. De daad bij het woord voegende de Stichting Globaliseringscentrum opgericht. (www.ikverbind). Doe er uw voordeel mee.