11 maart 2008 -
Uit hersenonderzoek komen nieuwe inzichten naar voren die bepaalde marketingmodellen en –paradigma’s onhoudbaar maken. Dit schrijft Marketing Online.
De strijd om aandacht wordt nog altijd gezien als hét centrale marketingprobleem. Hersenonderzoek laat echter zien dat wensen niet in hoofden van consumenten ingeprent kunne worden, maar marketeers juist op bestaande behoeften en emoties moeten inspelen.
Recall Een ander voorbeeld is het recall-model, dat stelt dat bewuste herinnering een voorwaarde is voor effect. Uit hersenonderzoek blijkt echter dat een impliciet opslagsysteem in de hersenen veel relevanter is voor (koop)gedrag dan expliciete gedachten. Reclame werkt dus ook zonder dat gebruikers zich die expliciet herinneren.
Redenen
Ook de veronderstelling dat mensen informatie zouden kunnen geven over redenen voor hun gedrag is onjuist. Dat kunnen ze namelijk zelden.
Bron:Absatzwirtschaft, Marketing Online
Dit onderzoek bevestigd hetgeen Manovra al jaren over de buhne brengt. Digital signage (narrowcasting) is vele malen effectiever dan reclame op radio en/of tv!!!