zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hersenonderzoek kraakt oude marketinginzichten

11 maart 2008 - Uit hersenonderzoek komen nieuwe inzichten naar voren die bepaalde marketingmodellen en –paradigma’s onhoudbaar maken. Dit schrijft Marketing Online.

De strijd om aandacht wordt nog altijd gezien als hét centrale marketingprobleem. Hersenonderzoek laat echter zien dat wensen niet in hoofden van consumenten ingeprent kunne worden, maar marketeers juist op bestaande behoeften en emoties moeten inspelen. 



Recall
Een ander voorbeeld is het recall-model, dat stelt dat bewuste herinnering een voorwaarde is voor effect. Uit hersenonderzoek blijkt echter dat een impliciet opslagsysteem in de hersenen veel relevanter is voor (koop)gedrag dan expliciete gedachten. Reclame werkt dus ook zonder dat gebruikers zich die expliciet herinneren. 

Redenen

Ook de veronderstelling dat mensen informatie zouden kunnen geven over redenen voor hun gedrag is onjuist. Dat kunnen ze namelijk zelden.


Bron: Absatzwirtschaft, Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien succesfactoren voor effectieve reclame
 Massamedia bepalen consumententrends nog steeds het meest
 
 Virale marketing draait op primaire emoties
 In twaalf stappen naar een interactieve toekomst
 
 
reacties
 
E.J. Moeken  |   | 
11-03-2008
 | 
10:23 uur
Dit onderzoek bevestigd hetgeen Manovra al jaren over de buhne brengt. Digital signage (narrowcasting) is vele malen effectiever dan reclame op radio en/of tv!!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10