10 maart 2008 -
Er zijn nog steeds bedrijven die sollicitanten vragen om bij hun cv een foto mee te sturen. Niet iedereen is even fotogeniek. Voor degenen die niet tot deze doelgroep behoren een prima tip waarmee u juist wél goed op de gevoelige plaat uitkomt.
Gebaseerd op psychologisch onderzoek is namelijk door een klein en nauwelijks afkeurenswaardige truc de manier waarop mensen op een foto overkomen prima te manipuleren. Bij het onderzoek kregen studenten honderden foto’s onder ogen, en moesten daarbij aangeven welke mensen zij het mooist en sympathiekst vonden. Onder de gefotografeerden, zo was gezegd, zaten ook tien mensen die werden verdacht van een misdrijf. De studenten werd gevraagd of zij die op grond van gelaatstrekken ook zouden kunnen ’determineren’.
Grote pupillen
Na afloop bleek dat de studenten een duidelijke voorkeur vertoonden voor foto’s van mensen wier ogen met behulp van Photoshop van grotere pupillen waren voorzien. Hoe groter de pupillen, hoe sympathieker de mensen leken. En andersom: waar de pupillen kunstmatig waren verkleind, daalde ook de sympathie voor die mensen. De ’verdachten’ hadden allemaal heel kleine pupillen. Vroeger druppelden vrouwen hun ogen in met een middel waarvan hun pupillen groter werden en hun ogen gingen glanzen (of tranen door dat middel). Dat zou ze aantrekkelijker maken.
Bron:De Financiële Telegraaf