zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MVO is vooral tactische keuze

6 maart 2008 - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt voor tweederde van de Nederlandse ondernemingen vooral gedreven door kostenbewustzijn. Dit blijkt uit het International Business Report 2008 van Grant Thornton.

Dit meldt Accountancynieuws.nl. Bijna evenveel ondernemers (62 procent) noemt daarnaast werving en behoud van personeel als belangrijke motivator. Nederlandse ondernemers wijken daarmee nauwelijks af van het Europese gemiddelde. 



Kostenbeheersing

Terwijl multinationals programma’s voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen inzetten om hun imago en reputatie te verbeteren, richt het MKB zich vooral op kostenbeheersing en op de versterking van haar positie als werkgever en leverancier. Ruim 80 procent van de Nederlandse MKB-ondernemingen biedt ruimte voor werken in deeltijd en besteedt aandacht aan de verbetering van werkomstandigheden en gezondheid. Dat is ruim tien procent meer dan gemiddeld in Europa en zelfs twintig procent meer dan het wereldwijde gemiddelde. Deze cijfers maken duidelijk dat de individuele keuzes van werknemers het beleid van ondernemers in Nederland beïnvloeden. Het feit dat 56 procent van de Nederlandse ondernemers daadwerkelijk een MVO-paragraaf en MVO-doelstellingen op papier heeft staan, onderstreept dat volgens Grant Thornton nog eens. 

Positieve ontwikkeling

De vooruitgang die ondernemingen boeken op het gebied van MVO noemt Grant Thornton ‘opmerkelijk en positief’. Niet-beursgenoteerde ondernemingen ontberen immers vaak het geld, de ervaring en de druk van aandeelhouders om op dit gebied heel actief te zijn. Dat desondanks meer dan de helft van alle MKB-ondernemingen MVO-activiteiten ontplooit is niet alleen een positieve ontwikkeling, maar zal ook een zichtbaar en duurzaam effect hebben op het wereldwijde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ondernemers kiezen daarbij weliswaar vooral voor een praktische invulling gericht op het versterken van hun positie. Een gevaar daarvan is dat het imago- en reputatiemanagement van de grote multinationals de bijdrage van MKB-ondernemingen zal overstemmen en wegdrukken. 

Voorzichtig

Bestuursvoorzitter Gerard Mulder van Grant Thornton ziet ook voordelen voor het Nederlandse MKB: "Door hun kleinere schaal zullen MKB-ondernemers makkelijker en sneller MVO-activiteiten en doelstellingen kunnen implementeren dan de grotere, complexere multinationals. Maar ik denk dat we de effecten pas over een tijdje zien. MKB-bedrijven zullen voorzichtig in dit soort maatregelen investeren en op de korte termijn kost het ze vooral geld. De resultaten zullen pas op de wat langere termijn zichtbaar worden. Het belang van MVO is over het algemeen goed bekend en wordt ook steeds meer geaccepteerd, maar het merendeel van de MKB-ondernemingen springt er vooralsnog voorzichtig mee om."


Bron: Accountancy Nieuws
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven overstag voor MVO-verslag
 Oudere managers 'groener' dan jonge
 Maatschappelijk verantwoord imago? Behandel uw werknemers goed!
 Klimaatstrategie lijkt vaak opportunistisch
 
 
reacties
 
G Verhagen  |   | 
7-03-2008
 | 
09:35 uur
''Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt voor tweederde van de Nederlandse ondernemingen vooral gedreven door kostenbewustzijn.'' aldus de inleiding en naar mijn mening ook terecht. Alleen waarom doen we niets? Waarom kijken we alleen maar rond en doen alsof? Zijn er dan mogelijkheden om operationele kosten aanzienlijk te verlagen in combinatie met MVO en Personal Benefits voor medeweker(st)ers? Jazeker, meer dan genoeg, alleen we doen niets! We vergaderen en laten ons adviseren, overheden die zeggen dat men doelstellingen moet halen, maar ze doen niets, ze vergaderen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het ''ge-ja-maar-geleuter'' moeten we toch zo langzamerhand beu zijn of niet? We laten duizenden, zo niet tienduizenden euro's aan kostenbesparingen aan ons voorbij gaan. Maar laten we vooral niets doen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10