Marketingdirecteuren geloven heilig in sociale media
6 maart 2008 -
Marketingdirecteuren uit de hele wereld zijn het eens: het gebruik van sociale media voor corporate, merk- en productmarketing is geen hype, maar een vitaal marketingcomponent. Dit concludeert TNS Media Intelligence/Cymfony.
49 procent van de ondervraagde marketingdirecteuren zegt zelfs dat sociale media-acties op directieniveau gevolgd moeten worden en een flink deel van het marketingbudget moet krijgen. Dit meldt Marketing Online.
Nut
Gevraagd naar het specifieke nut van sociale media antwoordt 37 procent dat het een strategische tool is om inzichten in consumentengedrag te verzamelen, 21 procent dat ze mogelijkheden ziet voor brand awareness en achttien procent dat ze sociale media in wil zetten als loyaliteitsinstrument.
Nieuwe kansen
30 procent van de respondenten is het erover eens dat sociale media onconventionele nieuwe kansen bieden en dat bedrijven daar snel op in moeten spelen. 95 procent zegt dat sociale media de komende vijf jaar aan belang wint. Als meest effectieve sociale media-instrument worden genoemd: gebruikerscommunities van bloggers (50 procent), word of mouth-campagnes (waar vooral Amerikaanse marketeers enthousiast over zijn) en het inzetten van sociale mediasites om een virale campagne te ‘seeden’ (met name bij een productlancering).
Bron:Marketing Online