zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om de juiste CEO binnen te halen

5 maart 2008 - Ondernemingen die een nieuwe CEO of topmanager zoeken, moeten de juiste vragen stellen. Een leider kan een bedrijf immers maken of kraken. En niemand wil graag zijn topman ontslaan om op zoek te gaan naar een andere.

Toch heeft een derde van de Fortune 100 bedrijven dat gedaan sinds 1985, zo meldt Express.be



Selectie moet beter
De hyperconcurrentie, de volatiliteit van de markten en de miljardenfusies maken het CEO’s zeker niet makkelijker. Maar dé grootste reden waarom bedrijven hun leiders steeds sneller (moeten) vervangen, ligt is waarschijnlijk in de manier waarop bestuursraden hun leiders selecteren. Men kijkt vooral naar kwantificeerbare bewijzen van het talent van de kandidaten om de aandelenprijs omhoog te jagen, kosten te reduceren en marketinghocuspocus te produceren. Maar echt leiderschap vereist totaal andere kwaliteiten: het talent om harten te winnen en om waarden, vertrouwen en zingeving te creëren. Omdat deze kwaliteiten moeilijk meetbaar zijn, worden ze tijdens het wervingsproces vaak over het hoofd gezien. En benoemt men de verkeerde kandidaat. 

Zeven tips
Harvard Business Review stelde een lijst van zeven tips op om de juiste kandidaat op de stoel van CEO te krijgen: 

1. Stel een definitie van leiderschap op

Bevat die niets omtrent het winnen van harten, praat dan verder. 

2. Los de strategische en politieke conflicten in de raad van bestuur op alvorens een kandidaat aan te wijzen

Verschillende visies, hidden agenda’s en onuitgesproken onenigheid ondermijnen de selectie van een nieuwe CEO. 

3. Meet de ‘zachte’ kwaliteiten’ van de kandidaat

Interview zijn leidinggevenden, collega’s en ondergeschikten. Stel vragen als ‘Inspireert hij anderen?’, ‘Luister hij echt?’, ‘Kan hij slecht nieuws brengen op een menselijke manier?’ en ‘Kan hij makkelijk informatie delen en complimenten uitdelen?’ 

4. Pas op voor kandidaten die zich teveel als CEO gedragen

Vermijd de overmatig glamoureuze, charismatische dromers met opgeblazen ego’s. Kies voor een leider die bewezen heeft volgelingen te kunnen maken en in dat proces ook nieuwe leiders kan ontdekken. 

5. Geef toe dat een echte leider iets dreigends heeft

Bestuursleden zijn er vaak op uit om hun status te bewaren en houden niet van outsiders die de zaken willen veranderen en anderen kunnen motiveren om veranderingen door te voeren. 

6. Vermijd de tweede man als opvolger van de vroegere CEO

Uit statistieken blijkt dat die het er meestal slecht van afbrengen. 

7. Neem de tijd

Pas op voor kandidaten met uitgebreide plannen om zaken te veranderen en focus op operationele kwesties. Kijk eerder naar diegenen met een lange termijnvisie, een overtuiging over de strategische richting die het bedrijf moet inslaan, een heldere managementfilosofie en het talent om een organisatie verandering te laten omarmen.


Bron: Express,be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrekkende CEO speelt cruciale rol in succes van opvolger
 Beste CEO-opvolger is 'inside outsider'
 CEO niet blij met nieuwe generatie managers
 Manager zijn is steeds moeilijker
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10