28 juni 2002 -
De Nederlandse consument laat zich niet afschrikken door de tegenvallende economische resultaten. Blijkbaar geldt nog steeds: "Wie het breed heeft, laat het breed hangen".
Men gaf in de eerste vier maanden van dit jaar 1,4%, geschoond voor prijsstijgingen, meer uit dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dit percentage komt overeen met de groei van de consumentenbestedingen in heel 2001
Kleding en schoeisel favoriet De consument shopt vooral voor kleding, textiel, schoenen en tassen. Maar ook de auto is nog steeds in trek. En ook de verhalen over de prijsstijgingen veroorzaakt door de euro deden de consument niet terugdeinzen voor extra aankopen. In april werd 3,5% meer uitgegeven voor duurzame goederen. En ook werd in april veel meer besteed aan voedings- en genotmiddelen.
Tegenvallende resultaten horeca De dienstensector groeide, voor de achtste opeenvolgende maand, weer met 2%. In het totaal is de groei dus tamelijk stabiel. Alleen de horeca had het moeilijk, daar werd in de eerste vier maanden van dit jaar, gecorrigeerd voor de inflatie, minder uitgegeven. Je vraagt je bij deze cijfers onwillekeurig af of de consument nog steeds het verschil tussen euro's en guldens niet weet.
Bron:DFT.nl