zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijk speeddaten wint terrein

4 maart 2008 - De tijd dat ondernemers hun zakelijke netwerk uitbreidden op recepties of in de plaatselijke kroeg ligt achter ons. Een beetje ondernemer doet tegenwoordig aan speeddaten: in één uur 35 nieuwe zakelijke contacten opdoen.

"Voor veel ondernemers is deze snelle methode van netwerken een uitkomst", zegt Boy Brantjes van Bizzwork, het bedrijf dat speeddate netwerkbijeenkomsten organiseert op basis van de zelfontwikkelde Rotathon-methode. 



Quality time
Vooral bij het midden- en kleinbedrijf blijkt speeddaten als nieuwe manier van netwerken aan te slaan. Brantjes: "We hebben nu eenmaal een samenleving met te weinig tijd. Daaruit vloeit ook de Amerikaanse term ‘quality time' voort. Mensen die een verantwoordelijkheid hebben in het ondernemen kampen vaak met een vreselijk tekort aan tijd. Daarbij speelt nog een andere ontwikkeling mee. Vroeger was voor veel MKB'ers je dorp je markt. Als je in de kroeg zat, kwam je je markt dus tegen. Tegenwoordig is je markt minimaal regionaal. Netwerken door middel van een biertje drinken in de plaatselijke kroeg, is dus niet meer efficiënt." Met het bezoeken van recepties red je het evenmin, weet Brantjes uit ervaring. "Afgelopen maand heb ik er weer een aantal afgelopen. Als het me lukt om op een drukke receptie maximaal acht enigszins zinvolle gesprekken te voeren, mag ik heel tevreden zijn. Op een speeddate Bizzwork-bijeenkomst voer je in een uur 35 van die gesprekken." 

Steeds populairder
Brantjes verwacht dat de populariteit van zowel privé als zakelijk speeddaten de komende jaren nog groter zal worden. "Onze samenleving is de laatste decennia erg geanonimiseerd. Internet, e-mail en mobiele telefonie hebben mede gezorgd voor een gesloten, individualistische samenleving. Maar je kunt nog zoveel via internet netwerken, er ontstaat pas echt een vertrouwensbasis als je elkaar gezien hebt. We willen eerst de nestgeur van de ander ruiken voordat we ons vertrouwen geven. En ja, dat lukt nu eenmaal niet via digitale communicatie." 

Veel meer mogelijkheden

De marketingspecialist die Bizzwork samen met de Engelsman Brian Bottomley in Nederland opzette, is ervan overtuigd dat het fenomeen zakelijk speeddaten zich nog veel verder zal uitbreiden. "Denk bijvoorbeeld aan netwerkbijeenkomsten voor startende ondernemers. In 2007 waren dat er maar liefst 100.000! Speeddaten is ook een uitstekend alternatief bij sollicitatieprocedures waarbij je op een advertentie tientallen sollicitanten krijgt. Je kunt onmogelijk al die sollicitanten uitnodigen. Dus ben je verplicht een snelle selectie op basis van papieren informatie te maken. Met het risico dat uitstekende kandidaten, zoals bijvoorbeeld ouderen met heel veel ervaring, vooraf afvallen. Op basis van een speeddate netwerkbijeenkomst spreek je in twee uur met al die sollicitanten!" 

Snel en efficiënt

Bij het speeddaten volgens de Bizzwork Rotathon-methode wisselen alle deelnemers voortdurend van plek. Brantjes: "Je hebt in feite twee soorten speeddating methodes. De ene methode is gebaseerd op 1 op 1 tafelgesprekken waarbij een deel van de deelnemers aan de ene kant van de tafel blijft zitten en de andere deelnemers steeds van tafel wisselen. Dat levert vaak onhandige taferelen op als het gesprek voor je nog niet is afgerond en je daarop moet wachten. Bij onze methode beweegt alles en iedereen. Er wordt met vier á vijf man/vrouw met elkaar aan een tafel gepraat en alle tafels wisselen tegelijk. Zo creëer je tijdens het ‘formele' deel van de bijeenkomst in korte tijd veel contacten. Met de deelnemers met wie je een klik hebt, kun je later, in het informele deel, een tweede gesprek voeren. Daar wordt dan de basis gelegd voor een eventuele verdere samenwerking. Ontmoeten, boeien, binden dus. Dat is waar speeddaten in feite om draait."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Speeddaten nieuwe wervingshype
 Vijf tips om beter te netwerken
 Tien netwerkblunders
 Negen tips om slimmer te netwerken
 Tien zakelijke flirttips
 
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
4-03-2008
 | 
19:21 uur
Het is een zeer interessante ontwikkeling. Dit model van netwerken tezamen met de online netwerksite zoals LinkedIn of Ecademy kan nog wel eens voor verrassende contacten zorgen.
Ik zal het zeer zeker zelf een keer uit proberen.
Jos
h stuurman  |   | 
17-03-2008
 | 
14:36 uur
Wij zijn op zoek naar zakenpartners die willen samenwerken in onze internationale business van trendmartketing. Creeer je eigen belasting vrije inkomen en beoordeel ons bedrijf.
Mail ons om een afspraak te maken voor een kennismaking met ons bedrijf.
H Stuurman
Liesbeth Jansen  |   | 
17-03-2008
 | 
10:23 uur
Ik heb er al een keer aan meegedaan. Erg effectief en doelgericht. Iedereen is duidelijk waar hij of zij voor komt en dat maakt het ongecompliceerd.
JW  |   | 
7-01-2011
 | 
16:24 uur
Geweldig concept wij produceren video's voor websites voor 250 euro. Deze zorgen er voor dat bezoekers langer op de website blijven.

Deze manier van daten heeft 23 opdrachten opgeleverd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10