3 maart 2008 -
Zo`n 65 procent van de managers is niet 100 procent zeker over zijn of haar vermogen om vorm te geven aan innovatie. 70 procent van diezelfde managers ziet innovatie echter als een van de drie belangrijkste factoren om groei te genereren.
Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey, zo meldt Express.be. Het creëren van een organisatie waarin innovatie goed gedijt blijkt veel moeilijker dan gedacht, terwijl de managers het er bijna unaniem (94 procent) over eens zijn dat goed personeel en bedrijfscultuur de belangrijkste voorwaarden zijn voor succesvolle innovatie.
Drie fundamentele regels
Deze managers doen er goed aan drie fundamentele regels ter harte te nemen:
1. Innovatie moet onderdeel uit gaan maken van het strategisch management.
2. Managers moeten de voorwaarden creëren die het in de organisatie aanwezige innovatiepotentieel ontsluiten.
3. Er moeten expliciete stappen worden gezet om een innovatieve cultuur te scheppen; een cultuur waarin werknemers zich veilig voelen en het gevoel hebben dat hun ideeën worden gewaardeerd en gebruikt.
Bron:Express,be
Zonder innovatie loop je altijd achter en kun je nooit exceleren. Je bent gedoemd om steeds producten en diensten van anderen te kopieren.
Het opzetten van innovatie is niet zo moeilijk. Er zijn in een bedrijf of organisatie altijd meer dan voldoende frisse ideën aanwezig, je moet ze alleen maar vinden.
Bij een klant hebben we een keer een brainstormsessie gehouden onder alle personeelsleden om nieuwe ideeën te verzinnen. In totaal kwamen er van de ruim 1000 ideeën 52 werkbare voorstellen. Inmiddels zijn er (na 2 jaar) 13 uitgewerk en 7 gepatenteert. Het bedrijf heeft hierdoor jaren voorsprong genomen op zijn concurrenten.
Zo eenvoudig kan het zijn