Blijven of gaan? Doorgroeimogelijkheden geven de doorslag
29 februari 2008 -
Slechts een derde van de Amerikaanse werknemers denkt aan het eind van dit jaar ‘waarschijnlijk’ nog voor de huidige werkgever te werken. Vooral gebrek aan doorgroeimogelijkheden is de oorzaak van die ontevredenheid.
Dit blijkt uit onderzoek van BlessingWhite. Andere redenen om uit te willen kijken naar een andere baan zijn: iets nieuws of anders willen, de huidige baan niet meer leuk vinden, het gevoel hebben dat talent niet optimaal benut wordt en gewoon meer geld willen verdienen (allemaal genoemd door veertien procent van de ontevreden werknemers). Tien procent heeft het gehad met gebrek aan flexibiliteit en/of lange reistijden. Negen procent wil weg vanwege weerzin tegen de manager; vijf procent zegt dat de bedrijfsmissie in tegenspraak is met de persoonlijke normen en waarden. Ook het gevoel dat het gras groener is aan de andere kant (drie procent) is een stimulerende factor, evenals vervelende collega’s (twee procent).
Leuk werk en doorgroeimogelijkheden ook redenen om te blijven
Aan de andere kant is de belangrijkste reden waarom mensen hun huidige baan willen houden het feit dat ze hun werkzaamheden leuk vinden (34 procent). Goede doorgroeimogelijkheden zijn voor vijftien procent juist reden om te blijven waar ze zijn. Flexibele werktijden en goede bereikbaarheid speelt voor veertien procent een rol, geloof in de bedrijfsmissie voor een tiende. Negen procent heeft gewoon geen zin om iets anders te zoeken of heeft geen behoefte aan verandering. Zeven procent blijft vanwege het salaris en/of bonussen. Slechts vier procent blijft vanwege betrokkenheid bij de manager, eveneens vier procent vanwege gebrek aan kansen elders. Drie procent blijft vanwege collega’s.
Manager speelt cruciale rol
"De twijfelende werknemers, die een groot deel uitmaken van elk bedrijf, zijn nogal opportunistisch," zegt Christopher Rice, CEO van BlessingWhite. "Ze willen hun belangen en doelen graag nastreven maar zijn niet ontevreden genoeg om actie te ondernemen. Vanuit praktisch oogpunt kunnen werknemers hun behoefte aan groei, verandering of talentontwikkeling vaak beter proberen te bevredigen bij hun huidige werkgever, maar velen weten niet zo goed hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen."
Hier is een cruciale rol voor het management weggelegd. "Deze groep is niet betrokken genoeg of presteert niet maximaal. En dan is de manager de aangewezen persoon om de prestaties en tevredenheid van het personeel te verhogen. Hij of zij zou met de werknemers om de tafel moeten om duidelijk te krijgen wat ze nu echt willen en hoe dat op één lijn te krijgen is met wat de onderneming nodig heeft."