29 februari 2008 -
Ruim de helft van de Nederlanders die op een kantoor werkt, vindt het belangrijk hoe het ruikt op de werkvloer. Dat concludeert ITHAKA research in haar Werkplek Tevredenheidonderzoek in De Telegraaf.
52 procent noemt geur als een van de belangrijkste factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de werksfeer. Alleen de werkdruk en het (slechte) humeur van collega’s worden nog belangrijker geacht als het gaat om negatieve invloed.
Collega’s zijn belangrijk
De houding van collega’s levert een belangrijke bijdrage aan de sfeer op de werkvloer. Collegialiteit (71 procent) en sociale contacten met collega’s tijdens het werk (60 procent) zijn belangrijke factoren voor een positieve bijdrage. Bijna één op de drie werkenden vindt het fijn als er radiomuziek klinkt op de vloer.
Verder vinden vrouwen het vaker onhygiënisch op kantoor en zijn ze minder tevreden over de temperatuur waarin ze moeten werken dan mannen. Mannen zijn vaker dan vrouwen tevreden met de auto en het mobieltje van de zaak.
Bron:De Telegraaf
Dit is prachtig! Want dit bewijst dat de filosofie van Joseph Pine en mij sinds 1998 klopt. En vergeet het Kurhaus niet, waar Coen Masselink, toenmalig directeur, een beleveniskamer opzette. Het vraagstuk waar wij momenteel aan werken is : HOE RUIKT UW BEDRIJF. Hoe kan je een authentieke geur bepalen van een organisatie? Deels ouderwets denkend masoculien en methodisch Nederland, wordt al bang van de vraag naar authenticiteit. Dus we hebben missiewerk te doen om na authenticiteit een vertaling te maken in ondermeer geurperceptie.
Ik probeer Nederland nu de eerste stap te laten zetten naar authenticiteit en psychologie van vrije wil en ''toeval dat niet bestaat''. Prachtig dus als er nu ook vanuit wetenschappelijke kring wat bijval komt.