zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe meer u voor uw personeel doet, hoe hoger uw winst

29 februari 2008 - HR krijgt vaak de kritiek te opereren vanuit een ivoren toren. Goed personeelsbeleid kan echter leiden tot meer winst en productiviteit, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Moeten we weer aardig worden tegen onze personeelsfunctionarissen?

Twee jaar durend onderzoek van de Work Foundation en het Institute for Employment Studies, leidde tot de conclusie dat uitgekiend personeelsbeleid wel degelijk meetbare resultaten op de cijfers heeft. 



Meetbaar resultaat

Het bleek dat organisaties die gebruik maken van veel diverse personeelspraktijken – van salarisaanpassingen tot betrokkenheidprogrammas’, van opleidingen tot functieaanpassing – meer bereiken dan werkgevers die slechts investeren op één gebied. Ook werving, ontwikkelprogramma’s en bonussen kunnen een meetbaar resultaat op de prestaties hebben. 

Hoe meer, hoe beter

Opvallend is dat nieuwe ondernemingen vaak beter scoren dat gevestigde bedrijven. Ook zetten de goed scorende bedrijven zich harder in om een positief werkklimaat te creëren en zijn ze meer gericht op innovaties. Een onderneming kan bovendien nooit ‘te veel’ doen: hoe meer er geïnvesteerd wordt in personeel, hoe beter de resultaten. Altijd.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR: noodzakelijk kwaad of strategische partner?
 Waarom secundaire voorwaarden bieden die uw personeel niet wil?
 Krappe arbeidsmarkt vereist andere manier van werken
 Meer aandacht secundaire arbeidsvoorwaarden in 2007
 
 
reacties
 
henk spiekman  |   | 
29-02-2008
 | 
07:23 uur
basis voor elk rendement:
een positieve bedrijfscultuur, waarbinnen medewerkers gewaardeerd worden. een heldere verdeling van verantwoordelijkheden en teken.
succes delen. SUCCES IS DE BESTE MOTIVATIE. wees eerlijk.
M.L. Goedegebuure  |   | 
29-02-2008
 | 
09:39 uur
Het is altijd leuk als er weer een wetenschappelijke ondersteuning komt voor een waarheid die we al lang weten, en als betrokken consultants al jaren uitdragen. 'Wat je zaait zul je oogsten' zeg ik altijd tegen de leiders die ik coach. Ik geloof echt dat waar leiders betrokkenheid, aandacht, zorgvuldigheid en goed personeelsbeleid 'zaaien', ze dat altijd weer 'oogsten' in werksfeer, motivatie en uiteindelijk dus ook in cijfers. De fixatie op direct meetbaar 'succes' (orders binnenhalen) is vaak zo sterk, dat het investeren in mensen in de verdrukking komt. Ik hoop dat er meer van dit soort onderzoeken onder de aandacht worden gebracht.
Ad Beer  |   | 
29-02-2008
 | 
10:53 uur
Goed personeel is inderdaad winstgevend.
Door goed beleid zal de productiviteit toenemen, het verzuim (wit, zwart en grijs) afnemen en, wat het leukste is, bewezen is dat de loonkosten lager kunnen zijn, tot wel 10%!
Dus, opbrengsten omhoog, kosten omlaag.
Maar de implementatie is lastig omdat er vaak een attitude verandering van het management moet plaatsvinden.
Ik had een keer een acquisitie bij een bedrijf dat alleen maar om de winst ging, ze hadden op een van mijn presentaties gehoord welke winst te behalen valt met goed personeelsbeleid en strategisch HR. Ik heb vriendelijk geweigerd in dat bedrijf een implementatie te doen omdat de basis attitude niet aanwezig was.
Dat is ook vaak het probleem van ''oudere'' bedrijven, de cultuur is vaak verkeerd om echt succes te realiseren. Pas na een cultuuromslag, wat vaak betekent nieuwe managers, kan een implementatie succesvol zijn. Maar dan is een omzetstijging van 30% geen uitzondering meer.
Ruud Smit  |   | 
29-02-2008
 | 
16:45 uur
Dit geldt niet alleen voor bedrijfsleven. Ook in de overheid geldt hetzelfde. De winst is dan op een andere manier uit te drukken: betere dienstverlening aan de maatschappij.
Margot Thomassen, TSMO Rotterdam  |   | 
1-03-2008
 | 
12:29 uur
Hoe meer je voor je personeel doet, hoe hoger de winst. Dat klinkt als: één-en-één-is-twee. Wát moet je dan doen voor je personeel? Belonen met meer salaris en emolumenten? Of juist meer waardering tonen voor hun inzet en talent? Ja, daar geloof ik in! Gun je medewerker het plezier van werken op de juiste plek! Wie écht op z'n plaats zit, en met z'n talenten 'uitkomt', die voelt zich goed. Die medewerker draagt bij aan de rentabiliteit van uw onderneming. En blíjft ook bijdragen, want waarom zou de medewerker nog weg willen? Dan is meteen je wervingsprobleem minder groot geworden. TSMO draagt graag bij aan de rentabiliteit van uw onderneming, door uw medewerker en uzelf inzicht te geven. Zitten uw cruciale mensen (nog) wel op de juiste plek? Welke talenten wilt u binnen halen? Veel succes en tot ziens!
Ron  |   | 
1-03-2008
 | 
15:38 uur
Zes jaar geleden las ik een krantenartikel, waarin na een onderzoek was gebleken, dat 10% meer tevredenheid van de werknemers in hun werksituatie de productie binnen 3 jaar met meer dan 25% verhoogde.
Dus Ad Beer ik herken je artikel heel goed en ben het ermee eens, nu nog die groep van managers, die dit nog steeds niet begrijpen, hierin mee krijgen, dan staat de economie een goede stap naar boven te wachten.
En blijf achter je principes staan, dan bereik je zeker je eigen doelstellingen.
Wanneer je een visie hebt en erin geloofd, dan bereik je deze zeker.
info@logocom.be  |   | 
3-03-2008
 | 
07:58 uur
Winst en positieve bedrijfscultuur staan niet altijd in evenredig verband. Op korte termijn zijn het de grootste schurken, de meest oplichtende vrije beroepers die een groot vermogen verzamelen en meestal zijn het ook dezen die hun personeel soms een hongerloon en de slechtste bedrijfsomstandigheden bieden. Ook in de media zijn dikwijls de mensen met het grootste personeelsverloop die soms uitzinnige contracten 'aansmeren' en winsten binnenhalen, al ware het maar omdat ze een advocatenapparaat hebben dat gespecialiseerd is in het afdreigen van de klanten bij contractbreuken en ze daar ook nog eens extra geld binnenhalen. Zowel in Nederland, België als even 'ver gevorderderd ontwikkelde landen'.

Op lange termijn, klopt het wel. Ik denk dat bedrijven met een tevreden en positief gemotiveerd personeel meestal wel het minste reclamekosten hebben en meestal op termijn ook de meest tevreden cliëntèle. Maar of zich dat altijd vertaald in een enorme vermogensreserve uit overgedragen winsten???

VAN BELLE Jean Marc
Handelaar-vrije beroeper-Technisch/cijferkundig journalist
Bellegoed, Bellegem
info@logocom.be
Tom Spoor  |   | 
4-03-2008
 | 
08:23 uur
Het hele plaatje dient te kloppen! Werknemer op de juiste plaats. Hij.zij dient vanuit zijn eigen kracht te functioneren anders geldt belonen meer als een pleister op de wonde. Wat veel beter werkt is betere communicatie en die kan o.a. bestaan uit opbouwende positieve gemeende woorden. Dit werkt uiteindelijk veel beter. Als daaraan een extra beloning wordt gekoppeld versterkt dit proces van belonen nog meer en dan kunnen alle mogelijke inzetbare hulpmiddelen extra winst opleveren.
Wil je meer energie geven aan werknemers en hierdoor meer productiviteit met een eventuele winststijging tot gevolg. Laat ze doen wat ze graag willen doen en maakt dat bespreekbaar. Helaas is door de money driven economie dit nog niet goed mogelijk. De aankomende jaren zal op dit vlak een verschuiving plaatsvinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10