27 februari 2008 -
Hoewel de meeste topmanagers een organisatievisie nuttig achten, vinden ze de visie vaak nauwelijks authentiek of inspirerend. Dit blijkt uit een studie naar organisatievisies onder Nederlandse topmanagers uit 2006.
MD Weekly schrijft dat het onderzoek aantoonde dat 93 procent van de managers vindt dat organisaties een visie nodig hebben. Meer dan 75 procent vindt het hebben van een visie zelfs noodzakelijker dan ooit.
Weinig inspirerend
Slechts zes procent van de ondervraagden vindt een visie echter inspirerend, terwijl 52 procent de visie niet authentiek vindt. Deze discrepantie is deels te verklaren door een gebrek aan engagement als het gaat om het formuleren en tot leven brengen van de visie. De visie wordt nog te veel gezien als een `tussendoortje`.
Vier aandachtspunten Om op een professionele wijze met de visie om te gaan, moet aan vier aspecten aandacht besteed worden: Wat is een visie? Aan welke kwaliteitscriteria moet een visie voldoen? Welke functies kan een visie binnen de organisatie vervullen? En hoe wordt het visieproces professioneel vorm gegeven en onder regie gesteld?
Zingeving
Of het ontwikkelen van een organisatievisie altijd nodig is, hangt af van het probleem dat opgelost moet worden. Liggen die problemen op het vlak van zin- en betekenisgeving, dan is een visie per definitie het aangewezen middel.
Bron:Management Tools, MD Weekly
Het ontwikkelen van een inspirerende visie, die invulling kan geven aan zin- en betekenisgeving is niet iets wat je op een achternamiddag doet. Het vraagt om een zekere afstand tot de dagelijkse hektiek, strategisch inzicht, en wellicht het belangrijkste: De ziel van het bedrijf centraal stellen zodat de medewerkers zich gebonden weten, trots op hun bedrijf zijn en er achter staan. Met een uitdaging, dat wel. Visies die alleen maar egostrelend zijn voor de top, of die de klant moeten verleiden, zijn zinloos in plaats van zingevend.
Het vijfde aandachtspunt is dat de top én de medewerkers de visie kunnen dragen en leven, anders is de exercitie een leuke hersenoefening, waarvan er elke dag wel een te bedenken is.
De visie is ook niet een oplossing voor een probleem, maar een uiting waarvoor je staat als bedrijf. Inderdaad de meeste bedrijven hebben geen idee en dat zal zo snel niet veranderen als men niet weet waarvoor men zelf staat.
Wat grappg dat de vier punten om op professionele wijze met de visie om te gaan puur procesmatig zijn.
In mijn ogen begint visie bij mensen met een passie voor iets. Die acteren vanuit hun hart, hun drive, hun behoefte om iets met die passie te doen. Daarbij komen mensen die die passie delen en er ook iets mee willen doen.
Ik ben nu zo benieuwd naar de eigen inspiratie en authoriteit die de ondervraagde managers uitstralen...
Mijn ervaring is dat veel (ook succesvolle)leiders diep van binnen wel degelijk een visie hebben, maar 1. niet de tijd nemen, of 2. niet de vaardigheden/tools hebben om hun visie expliciet verbaal of schriftelijk te verwoorden. In de afgelopen jaren heb ik als psycholoog/personal coach tools ontwikkeld (vragenlijsten, visie- en inspiratieworkshops, assessments) om dit boven water te halen en om te zetten in een inspirerende visie. Soms schrijf ik deze zelf op grond van het materiaal dat leiders mij aandragen. Mijn passie is om bij leiders er uit te halen wat er in zit en hen te ondersteunen in dit proces.