26 februari 2008 -
Met de opkomst van nieuwe economische markten en daarbij behorende kansen, zijn bedrijven zich ook sterker bewust van de gevaren van corruptie. Toch wordt er nog weinig actie tegen ondernomen.
"Een aantal grote corruptieschandalen en steeds meer regelgeving vanuit de overheid, hebben bedrijfsleiders doen beseffen dat het corruptie een reëel gevaar is," voert PricewaterhouseCoopers aan. "Het management toont de wil om corruptie te bestrijden, maar vanuit de ondernemingen is er nog veel meer nodig. De kloof tussen het corruptierisico en de anti-corruptieprogramma’s van de bedrijven is namelijk nog altijd bijzonder groot."
Corrupte ambtenaren
Uit het onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat 63 procent van de ondervraagde bedrijfsleiders in veertien landen ooit met één of andere vorm van corruptie is geconfronteerd en dat 39 procent ooit naast een contract heeft gegrepen door corrupte ambtenaren. Volgens 55 procent van de ondervraagden heeft corruptie vooral een negatieve impact op het imago van het bedrijf, nog meer dan de legale, financiële en legislatieve impact samen.
Smeergeld
Daarnaast zegt bijna 45 procent van de respondenten een specifieke markt of een mogelijk contract te laten liggen uit vrees voor corruptie, terwijl 42 procent zegt te geloven dat hun concurrenten smeergeld betalen. De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat 86 procent van de ondervraagden van oordeel was dat een anti-corruptieprogramma voor een bedrijf waardevol is. Daarbij zegt 80 procent een dergelijke programma te hebben, maar slechts 22 procent is overtuigd van de efficiëntie ervan.
Bron:Managing21, Express.be