zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsuitje is weggegooid geld

25 februari 2008 - Een rondje karten, op een skippybal rond stuiteren op de hei, koken of survivallen in de Ardennen met het bedrijf. Weggegooid geld, zo stellen Lara Frank en Sybe Rebel, schrijvers van het boek ’Samenwerken in teams’

"Bedrijven weten op een gegeven moment van gekkigheid niet meer wat ze allemaal moeten organiseren voor hun personeel. Jaarlijks verkwanselen ondernemingen miljoenen aan dit soort uitstapjes," zegt Rebel. "Maar de uitjes werken eigenlijk contraproductief voor de prestaties van het bedrijf. Hoe leuk de sfeer ook is tijdens zo’n uitstapje, op maandagochtend gelden er toch weer andere omgangsvormen." 



Context
"En dat werkt alleen maar verwarrend," vult Frank aan. "Samen aan de bar hangen gebeurt toch in een totaal andere context. Een goede sfeer wordt in Nederlandse bedrijven vaak vooropgesteld en niet de kwaliteit van de dialoog." En dat terwijl die dialoog zo bepalend is voor het succes van een team. "Nederlanders vinden zichzelf vaak direct, maar eigenlijk zijn de managers dikwijls te huiverig om daadwerkelijk te overleggen. Mensen moeten juist in de bedrijfsmatige sfeer elkaar de waarheid durven zeggen." 

Sfeer belangrijker dan conflicten oplossen

Frank vindt een uitje op zich niet verkeerd om de gezelligheid in het bedrijf te verhogen, maar het moet niet gebruikt worden om confrontaties uit de weg te gaan. Sturen op sfeer en omgangsvormen moet volgens het schrijversduo geen prioriteit hebben. "In veel organisaties heerst een groot onvermogen om samen te werken in teamverband. Dit komt vaak omdat managers of teamleiders als de dood zijn voor autoriteitsverlies. Terwijl het beter is dat leidinggevenden het gesprek met de teamleden durven aan te gaan. De managers hopen conflicten te vermijden door in ieder geval de sfeer goed te houden. Dat is echter de omgekeerde weg," zo meent het tweetal.


Bron: De Financiële Telegraaf
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vriendschap op de werkvloer werkt contra-productief
 Manager kan conflicten nog steeds niet de baas
 Conflicten op werkvloer verdienen ruimte
 Manager eet liever insecten dan dat hij conflicten aanpakt
 
 
reacties
 
Glenn Wong Swie Sang  |   | 
25-02-2008
 | 
17:57 uur
mooi artikel Sybe !!
Ben Wenting  |   | 
26-02-2008
 | 
08:49 uur
Prima artikel. Mijn idee. Maar wordt hierin veelal niet serieus genomen.
Rob EVERS  |   | 
26-02-2008
 | 
17:26 uur
Ik ben het deels eens met de schrijvers. Alleen maar een uitje is wel op zn Nederlands gezellig, maar het voegt inderdaad niets toe aan de synergie in een team: het blijven individuen die samen niet meer zijn dan de som der delen.

Echter, wat de schrijvers ertegenover stellen, elkaar de waarheid zeggen (en dit laten faciliteren door coaching, vanzelfsprekend)is een deel van de oplossing.
Echte teambuilding, naar teamperforming en teamempowerment gaat veel verder. Teamleden moeten eerst bij zichzelf komen, de eigen persoonlijke thema's ervaren, en dat in de groep, om een team te laten groeien. Mensen ontwikkelen zich zo in de groep. En zien dan welke blokkades er waren. Die liggen besloten in onbewuste, persoonlijke scripts die samen een groepsscript vormen. Dat groepsscript weerhoudt de groep als geheel van groei. Je kunt alleen maar elkaar de waarheid zeggen als je bereid bent om alles van jezelf te laten zien, en te laten zien dat jouw waarheid ook relatief is.

Conclusie: Goede teambuilding buiten, (niet alleen maar een uitje) aangevuld met sessies voor teamempowerment en script-verandering, dat is de juiste aanpak. En daar kunnen de tools van de schrijvers goed bij ondersteunen.
marcel  |   | 
27-02-2008
 | 
09:04 uur
De stelling is maar voor een deel waar;
Een dagje weg om outdooractiviteiten uit te voeren is leuk om de sfeer binnen het bedrijf op de betreffende dag te verhogen. Helaas zal het daar dan ook bij blijven op die bewuste dag. Een bedrijf slaat dan ook de plank mis als men het ziet om een betere teamperformance, onderling begrip en werkverhoudigen te verbeteren. Kop in het zand, want het was een geslaagde dag en we kunnen er weer vol tegenaan.
Als ''beloning'' of als personeels activiteit voor het bedrijf vind ik het wel goed, waarbij de achterliggende gedachte dan ook zou moeten zijn; bedankt voor een goed jaar voor het bedrijf, of wij doen als bedrijf ook wel eens wat voor onze mensen zonder dat dit in de werksfeer van het bedrijf ligt.
Een verandertraject, betere samenwerking, creativiteit ontwikkeling, teamspirit zijn zaken die je alleen kunt trainen door een gedegen analyse te maken, en daar je training op aan kunt passen . Dit gaat ook niet in een dag. In ons bedrijf maken wij juist Op maat de training die het betrefende bedrijf nodig heeft, maar wel met het principe alles buiten, waarbij we voor elke activiteit een plan en doelstelling hebben die daarvoor is besproken en wij weten waar de sterke en minder sterke punten liggen.
Natuurlijk is het zo dat een ieder wel open moet staan voor verandering, en de chef hier ook een deel van uit moet maken. Vaak gaat het om beter begrip, en inzicht in de werkwijze van verschillende personen. Een chef moet m.i. ook veel meer op de werkvloer rondlopen en meer contact hebben met zijn werknemers in plaats van dagen achter het bureau, vergaderingen, en computers. Tijd maken voor je personeel is een gouden regel. Die bestond al lang geleden, en zal nog ver in de toekomst blijven bestaan.
marcel www.natuurlijkmaatwerk.nl
E. Meijer  |   | 
9-12-2011
 | 
16:49 uur
Natuurlijk ben ik het met de stelling (gezien mijn eigen bedrijf) totaal niet eens.

Een managet die denkt dat na een bedrijfsuitje de productiviteit direct omhoog schiet slaat de plank uiteraard mis.

Een bedrijfsuitje moet een middel zijn om te tonen dat je dankbaar bent met het team dat je om je heen hebt, dat je de inzet van het afgelopen jaar hebt gewaardeerd en geeft de kans aan individuelen in het team om elkaar te leren kennen.

Leidinggeven doe je echter op de werkvloer.
Vrijgezellenfeest vrouwen  |   | 
13-10-2014
 | 
12:10 uur
Een bedrijfsuitje is denk ik een middel om je werknemers te waarderen. Een eventuele hogere productiviteit op de werkvloer moet worden gezien als bijvangst.

Jan  |   | 
16-04-2021
 | 
11:05 uur
Interessante kijk op het bedrijfsuitje, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat het weggegooid geld is. Wij merken dat het organiseren van een leuk bedrijfsuitje bijdraagt aan het creëren van een goede band tussen de werknemers. Deze band is erg belangrijk en draagt bij aan de goede prestaties van het team.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10