zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loyaliteit is niet te koop

25 februari 2008 - Het is verleidelijk om te proberen loyaal personeel te kweken via een extra 13e maand, een loyaliteitsbonus en andere financiële prikkels, maar geld is niet het tovermiddel om werknemers aan een onderneming te binden.

Loyaliteit kan niet worden gekocht, maar moet juist door de werkgever worden verdiend, schrijft MD Weekly. Uit onderzoek bij 800 grote ondernemingen blijkt dat 75 procent van de leidinggevenden een loyaliteitsbonus een prima instrument vindt. Marc Sijtstra, verbonden aan Effectory, is er echter geen voorstander van. Volgens hem werkt de bonus hooguit op de korte termijn. Laura Rath, vice-president hr & communications bij Fortis Corporate Insurance, vindt een loyaliteitsbonus riskant, aangezien een bedrijf daarmee zijn salarisgebouw ondermijnt. 



Werkklimaat

Rath en Sijtstra adviseren ondernemingen om zich vooral te richten op het werkklimaat. Als werknemers de ruimte krijgen om zelfstandig beslissingen te nemen en invloed uit te oefenen, dan zullen ze op de werkvloer lekker in hun vel zitten. Sijtstra benadrukt het belang van ontwikkeltrajecten, zodat werknemers werkinhoudelijk en als persoon kunnen groeien.


Bron: Ondernemen!, MD Weekly
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Loyaliteitsbonus bindt medewerkers niet lang
 Loyaliteitsbonus nieuwe trend in personeelsbehoud
 Betrokkenheid is niet te koop
 Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek
 
 
reacties
 
carla grauwels  |   | 
27-02-2008
 | 
07:45 uur
graag wat meer info over loyaliteit en tips

bedankt
Rob Evers  |   | 
26-02-2008
 | 
18:17 uur
Loyaliteit is niet te koop. Wat heel veel bedrijven missen is een ziel, een emotionele band die dieper gaat dan (alleen) geld. Systemen en organisaties zijn volledig rationeel opgezet, waarbij er geen ruimte meer is voor het oeroude stamgevoel. In ons onbewuste zijn we echter nog steeds lid van een stam. En de moderne org. vraagt steeds maar weer om aanpassen aan nieuwe technologie, nieuwe vormen. Die tegenstelling dreigt ons te verscheuren. Maar waar is die stam dan? Is dat ons bedrijf? Hoe kunnen we mensen binden? Door op zoek te gaan naar de ziel, het organisatiescript, en door het introduceren van rituelen, en het onthullen van de loyaliteit aan de naaste groep, de teams waarin men werkt. Wij hebben programma's om dat mogelijk te maken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10