25 februari 2008 -
Het is verleidelijk om te proberen loyaal personeel te kweken via een extra 13e maand, een loyaliteitsbonus en andere financiële prikkels, maar geld is niet het tovermiddel om werknemers aan een onderneming te binden.
Loyaliteit kan niet worden gekocht, maar moet juist door de werkgever worden verdiend, schrijft MD Weekly. Uit onderzoek bij 800 grote ondernemingen blijkt dat 75 procent van de leidinggevenden een loyaliteitsbonus een prima instrument vindt. Marc Sijtstra, verbonden aan Effectory, is er echter geen voorstander van. Volgens hem werkt de bonus hooguit op de korte termijn. Laura Rath, vice-president hr & communications bij Fortis Corporate Insurance, vindt een loyaliteitsbonus riskant, aangezien een bedrijf daarmee zijn salarisgebouw ondermijnt.
Werkklimaat
Rath en Sijtstra adviseren ondernemingen om zich vooral te richten op het werkklimaat. Als werknemers de ruimte krijgen om zelfstandig beslissingen te nemen en invloed uit te oefenen, dan zullen ze op de werkvloer lekker in hun vel zitten. Sijtstra benadrukt het belang van ontwikkeltrajecten, zodat werknemers werkinhoudelijk en als persoon kunnen groeien.
Bron:Ondernemen!, MD Weekly
Loyaliteit is niet te koop. Wat heel veel bedrijven missen is een ziel, een emotionele band die dieper gaat dan (alleen) geld. Systemen en organisaties zijn volledig rationeel opgezet, waarbij er geen ruimte meer is voor het oeroude stamgevoel. In ons onbewuste zijn we echter nog steeds lid van een stam. En de moderne org. vraagt steeds maar weer om aanpassen aan nieuwe technologie, nieuwe vormen. Die tegenstelling dreigt ons te verscheuren. Maar waar is die stam dan? Is dat ons bedrijf? Hoe kunnen we mensen binden? Door op zoek te gaan naar de ziel, het organisatiescript, en door het introduceren van rituelen, en het onthullen van de loyaliteit aan de naaste groep, de teams waarin men werkt. Wij hebben programma's om dat mogelijk te maken.