zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zoekmachine scoort in top tien baanoriëntatiebronnen

25 februari 2008 - Zoekmachines zijn zeer sterk in opkomst om een baan te zoeken. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group blijkt dat 41 procent zoekmachines voor dit doel gebruikt/zou gebruiken.

De lijst van oriëntatiebronnen wordt aangevoerd door vacaturesites, met marktleider Monsterboard voorop, gevolgd door kranten/dagbladen en bekenden/netwerk. In de top tien staan minimaal drie online kanalen: naast vacaturesites, zoekmachines en bedrijvensites, kunnen immers ook bekenden/netwerk (denk aan linkedin.com en hyves.nl) en open (online) sollicitaties hiertoe behoren. 



De top tien van oriëntatiebronnen ziet er als volgt uit:

1. Vacaturesite (69 procent)
2. Dagblad/de krant (55 procent)
3. Bekenden/netwerk (49 procent)
4. Internet: zoekmachine (41 procent)
5. Open sollicitatie (39 procent)
6. Interne vacature(s) (38 procent)
7. Internet: bedrijvensite (36 procent)
8. Huis-aan-huisblad (36 procent)
9. Uitzendbureau (29 procent)
10. Vakblad of tijdschrift (28 procent) 

Zoekmachinestrategie

Het belang van een goede zoekmachine strategie op het gebied van recruitment wordt hiermee nogmaals onderstreept. Werkgevers móeten in de huidige ‘battle for talent’ goed vindbaar zijn via zoekmachines. Als de recruitmentsite of de vacature niet vindbaar is via zoekmachines, zal het arbeidspotentieel elders gaan solliciteren. "Je kunt nog zo’n goede recruitmentsite hebben, maar als deze onzichtbaar is in zoekmachines wordt zij slechts mondjesmaat gevonden door je arbeidspotentieel. Dat is dat natuurlijk een gemiste kans, kost geld en nog veel belangrijker, je vacatures blijven openstaan", aldus Hans Hoekstra, onderzoeker bij Intelligence Group. Aantrekkelijk afgestemd
Naast vindbaarheid, dient de recruitmentsite aantrekkelijk te zijn en ook afgestemd op de doelgroep. Het is noodzakelijk dat de recruitmentsite de informatie bevat waar die doelgroep naar op zoek is. Uit eerder onderzoek blijkt dat arbeidsvoorwaarden en salaris daarbij het belangrijkst zijn, terwijl nog maar weinig recruitmentsites die informatie bevatten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zoekmachinegebruikers stoppen op pagina drie
 Explosieve groei online recruitment
 Internetwerving wint terrein in strijd om talent
 Corporate website biedt nog volop wervingskansen
 Online carrièrenetwerk verslaat overige wervingsmedia
 
 
reacties
 
S Eerde  |   | 
25-02-2008
 | 
16:21 uur
Ik mis 2 zeer relevante oriëntatiebronnen:
Direct Mail en Email.

Deze top tien laat de meer statische bronnen zien, terwijl er legio mogelijkheden zijn om nieuwe werknemers/studenten per email of post te bereiken (en ook nog eens 100% legaal), mits de juiste aanpak wordt gebruikt.

Dit geldt zeker wanneer een aanpak wordt uitgerold over meerdere media kanalen. (incl een vacature site, zoekmachine marketing etc)

Ben benieuwt of dat in het onderzoek is meegenomen.

Groet,


S. van Eerde

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10