Zoekmachine scoort in top tien baanoriëntatiebronnen
25 februari 2008 -
Zoekmachines zijn zeer sterk in opkomst om een baan te zoeken. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group blijkt dat 41 procent zoekmachines voor dit doel gebruikt/zou gebruiken.
De lijst van oriëntatiebronnen wordt aangevoerd door vacaturesites, met marktleider Monsterboard voorop, gevolgd door kranten/dagbladen en bekenden/netwerk. In de top tien staan minimaal drie online kanalen: naast vacaturesites, zoekmachines en bedrijvensites, kunnen immers ook bekenden/netwerk (denk aan linkedin.com en hyves.nl) en open (online) sollicitaties hiertoe behoren.
De top tien van oriëntatiebronnen ziet er als volgt uit:
1. Vacaturesite (69 procent)
2. Dagblad/de krant (55 procent)
3. Bekenden/netwerk (49 procent)
4. Internet: zoekmachine (41 procent)
5. Open sollicitatie (39 procent)
6. Interne vacature(s) (38 procent)
7. Internet: bedrijvensite (36 procent)
8. Huis-aan-huisblad (36 procent)
9. Uitzendbureau (29 procent)
10. Vakblad of tijdschrift (28 procent)
Zoekmachinestrategie
Het belang van een goede zoekmachine strategie op het gebied van recruitment wordt hiermee nogmaals onderstreept. Werkgevers móeten in de huidige ‘battle for talent’ goed vindbaar zijn via zoekmachines. Als de recruitmentsite of de vacature niet vindbaar is via zoekmachines, zal het arbeidspotentieel elders gaan solliciteren. "Je kunt nog zo’n goede recruitmentsite hebben, maar als deze onzichtbaar is in zoekmachines wordt zij slechts mondjesmaat gevonden door je arbeidspotentieel. Dat is dat natuurlijk een gemiste kans, kost geld en nog veel belangrijker, je vacatures blijven openstaan", aldus Hans Hoekstra, onderzoeker bij Intelligence Group. Aantrekkelijk afgestemd
Naast vindbaarheid, dient de recruitmentsite aantrekkelijk te zijn en ook afgestemd op de doelgroep. Het is noodzakelijk dat de recruitmentsite de informatie bevat waar die doelgroep naar op zoek is. Uit eerder onderzoek blijkt dat arbeidsvoorwaarden en salaris daarbij het belangrijkst zijn, terwijl nog maar weinig recruitmentsites die informatie bevatten.
Ik mis 2 zeer relevante oriëntatiebronnen:
Direct Mail en Email.
Deze top tien laat de meer statische bronnen zien, terwijl er legio mogelijkheden zijn om nieuwe werknemers/studenten per email of post te bereiken (en ook nog eens 100% legaal), mits de juiste aanpak wordt gebruikt.
Dit geldt zeker wanneer een aanpak wordt uitgerold over meerdere media kanalen. (incl een vacature site, zoekmachine marketing etc)
Ben benieuwt of dat in het onderzoek is meegenomen.