19 februari 2008 -
De Belastingdienst verwacht tientallen miljoenen euro's aan naheffingen en boetes binnen te halen bij autorijders die privéritjes maken met de auto van de zaak. Controle van een eerste groep van 5500 automobilisten leverde al 5,7 miljoen euro op.
Dit meldt Zibb. Van die eerste groep kreeg zeventien procent een boete en een naheffing omdat ze meer dan 500 privekilometers maken. De Belastingdienst noemt het opvallend dat onder autorijders met verkeersboetes het aantal sjoemelaars nog veel hoger ligt: 40 procent jokte over het privégebruik.
Pretritjes
Vorig jaar kondigde de fiscus al aan de flitsauto's af te sturen op mensen die beweerden niet zoveel pretritjes te maken in hun leaseauto, nadat uit een steekproef was gebleken dat 30 procent van deze verklaringen niet klopte. De controleurs leggen bij bijvoorbeeld grensovergangen en in het weekeinde het rijgedrag vast. Aan de hand van een rittenregistratie mag de betrapte automobilist dan alsnog aantonen niet de fout te zijn ingegaan.
Bron:Zibb
De fiscus moet hard werken om Wouter Bos al het geld te geven waarmee hij mooi weer kan spelen in het buitenland.
Ja, de melkkoe nummer 1 van dit kabinet moet er echt aan geloven.
501 kilometer gereden? Dokken!
51 km in de bebouwde kom? Dokken.........
Het feit dat mensen proberen te frauderen zegt iets over de belastingdruk en hoe de doorsnee van de bevolking daar tegen aan kijkt.
Maar ja, gewoon de auto in prive nemen, want ook over de BTW voor een zakelijke auto beginnen ze al te zeiken en netjes 19 cent per kilometer declareren, dan heb je de fiscus echt goed te pakken.
Marcel van Vliet
|
|
19
-
02
-
2008
|
12
:
45
uur
Hoewel het verhaal ''leaseauto's'' volledig is doorgeslagen ben ik het hier wel mee eens.
Er zijn nu eenmaal regels aan het spel verbonden.
Zelf heb ik ook een leasewagen maar ben te lui, geef ik eerlijk toe, om een sluitende administratie bij te gaan houden, de volle 25% dus.
Mijn vrouw heeft helaas ook een leasewagen en ook voor haar geldt de bijtelling aangezien zij te drukke bezigheden heeft om haar wagen in het weekend stil te zetten. Onlangs is zij overgestapt op een hybride dus geldt nu 14% bijtelling.
Tot slot ben ik prive in het bezit van een klassieke en een moderne Porsche, waar ik dus ook de nodige belasting over afdraag.
Met de inspecteur al de nodige discussie over gehad, ben bereid de maximale bijtelling (25%) te betalen maar ik wil alle afgedragen belasting over de Porsches in mindering brengen.
Helaas zit de wet zo niet inelkaar.
Het blijft éénzijdig inhalen dus.
Als ik vandaag de dag Den Haag binnenrijdt rollen ze de rode loper voor mij uit.
Geldt voor ons allemaal Marcel.
Maar nee, geen rode loper, alleen een blauwe brief.
En ondertussen belt de inspecteur me nu al 3 maanden snel terug over een probleem dat de fiscus veroorzaakt heeft. Oei, vergeten.
En als ik een keer een aangifte vergeet en drie maanden te laat reageer?
Laat de belastingdienst nu ook maar eens dezelfde regels intern en extern hanteren!
Ga nu lekker naar een Hummer kijken, prive wel.
AK
|
|
25
-
02
-
2008
|
08
:
30
uur
Ben ik de enige aan wie het opvalt? Het begon allemaal met de term ''sluipverkeer'' alsof je een stiekume gluiperd was wanneer je een binnenweggetje bereed. Daarna kreeg je o.a. de term ''asobak'', alsof je het verdiende dat de jeugd jouw ,wat groter dan gemiddelde auto, bekraste! Vervolgens was er opeens de term ''slurptax''. Alsof je een brandstof-gulzig persoon was die bestraft diende te worden! En nu beste lezers, is er de term ''pretritjes''. Om privé gebruik van een auto aan te duiden. Noem het toch alsjeblieft gewoon ''privéritten''. Er is toch niets prettigs aan het brengen en halen van je kinderen als ze weer eens een uitwedstrijd hebben? Of het bezoeken van een familielid in het ziekenhuis! Het verbaast mij dat de schrijvende pers deze propagandistische kreten, altijd kritiekloos overneemt. Wat hier gebeurt is het volgende: ongewenst gedrag wordt d.m.v. een bepaalde terminologie, gecriminaliseerd. Daarmee hebben we bij de man in de straat draagvlak om dit gedrag te kunnen beprijzen zonder al te veel weerstand!!!
Helemaal mee eens, maar het is nu eenmaal de mores van Links Nederland, dus inclusief het overgrote deel van de journalistiek, om de ''kapitalisten'' te demoniseren en aan te zetten tot haat tegen het vermeende onrecht dat mensen die hard werken en daardoor wat meer te besteden hebben.
Vandaar dat men deze termen maar al te graag bezigt in de waan daarmee politiek correct te zijn.
n. sahin
|
|
26
-
02
-
2008
|
16
:
30
uur
LEGES
LOONBELASTING
LUCHTHAVENBELASTING
ONROERENDEZAAKBELASTING
OVERDRACHTSBELASTING
PARKEERBELASTING
PRECARIORECHTEN
RIOOLRECHTEN
SCHENKINGSRECHT
SUCCESSIERECHTEN
TOERISTENBELASTING
TOLGELD
VENNOOTSCHAPSBELASTING
VERMOGENSRENDEMENTSHEFFING
VERPAKKINGSBELASTING
VLIEGBELASTING
WATERSCHAPSBELASTIN etc.
Denk je niet ,dat wij overbelast zijn
Adrie
|
|
13
-
03
-
2008
|
14
:
56
uur
Het belastingklimaat in Nederland wordt er niet beter van. Tevens sta je elke dag in de file. Op de momenten dat je het gas wat meer kan intrappen wordt je geflitst. Je begint je zo langzamerhand af te vragen of werken nog wel rendabel is. Kan je niet beter thuis gaan zitten want deze regering pakt de hardwerkende man/vrouw steeds harder aan!!
N Bijl
|
|
14
-
03
-
2008
|
18
:
28
uur
Ik betaal nu zo veel belasting voor mijn leaseauto dat ik prive wel kilometers meer moet maken ander is het niet rendabel.
Ik rijd prive veel motor en een aantal oldtimers maar prive rijd ik toch nog 4000 km met mijn leaseauto. Deze 4000 km kosten mij nu 4400 euro!! De oplossing: taxibedrijf of koeriersdienst starten in de avonduren met je leaseauto? Of misschien zeer veel duurbetaalde pret ritten? (pret met al die files ? dacht het niet!!)Wie weet raad? ik ga absoluut geen rittenadministratie bijhouden want dat is zakelijk gezien dus confidentieel!!