Stress op de werkvloer houdt werkgever uit zijn slaap
18 februari 2008 -
Werkgevers liggen steeds vaker wakker van stress bij hun werknemers, langdurig zieke werknemers, ontevredenheid op de werkvloer en alcoholmisbruik. Dit blijkt uit onderzoek van SD Worx.
56 procent van de werkgevers wordt regelmatig geconfronteerd met stressproblemen bij werknemers, een stijging van vijf procent ten opzichte van 2005. Verder ligt 38 procent van de werkgevers wakker van werknemers die langdurig afwezig zijn terwijl de ontevredenheid bij het personeel voor 35 procent van de werkgevers een belangrijke aandachtspunt is. In vergelijking met 2005 betekent dit een daling van zeven procent. De problematiek van ziekteverzuim naar langdurig zieke werknemers verschuift. Personeelsverloop stond in 2005 niet in de top vijf, nu wel.
Uit onderzoek blijkt verder dat twaalf procent van de werkgevers toegeeft wakker te liggen van alcoholmisbruik onder hun werknemers. Bij organisaties met 100 tot 500 werknemers bedraagt dit zelfs één op vijf.
Bron:6minutes
Managers voelen zich vaak met lege handen staan als medewerkers uitvallen met stressgerelateerde klachten. In de trajecten waarbij ik medewerkers begeleid die dreigen uit te vallen of helaas al zijn uitgevallen, onderzoek ik altijd samen met de medewerker wat de manager voor hem of haar zou kunnen doen. In veel gevallen blijkt dan dat de medewerker graag metde manager wil praten over de ontstane situatie. De medewerker is er dikwijls van overtuigd dat de manager hem of haar min of meer verwijt dat er verzuim is of dreigt en daarover voelt de medewerker zich schuldig of boos. De manager is zich vaak van geen kwaad bewust maar is geen echt gesprek aangegaan omdat hij niet zou weten wat hij moet opmerken over stressklachten. De bedrijfsarts moet daar maar iets over zeggen vindt de manager. Nu hoeft de manager ook niet over de klachten te gaan praten maar wel over de effecten daarvan op het leven van de medewerker. Een voorbeeld uit de praktijk is het volgende: een medewerker dreigde door privé problemen uit te vallen. De betreffende manager accepteerde dat de medewerker heel weinig energie had voor het werk en maakte de afspraak dat de betreffende medewerker zelf dagelijks zijn grens zou aangeven. De manager had dagelijks een kort gesprekje met de medewerker en liet steeds merken dat hij echt begreep dat de medewerker er alles aan deed om zo min mogelijk te verzuimen. Hij liet zijn waardering daarvoor ook blijken. De manager was ook in staat om met de nodige humor en relativering over de situatie te praten zodat het allemaal niet zwaarder werd dan het toch al was. Het resultaat van deze aanpak is dat de betreffende medewerker zich niet heeft ziekgemeld en na veertien dagen weer alle uren aanwezig was. Het heeft nog wel een maandje geduurd voor hij weer volledig inzetbaar was.
Advies: blijf met elkaar in gesprek! De bedrijfsarts zal wel zeggen wat hij denkt dat er aan de hand is maar de manager kan zorgen dat de medewerker zich niet schuldig of zwak voelt! Voor een herstel is het heel belangrijk dat de (dreigend)zieke medewerker kan accepteren wat hem/haar overkomen is. Alle energie die dan overblijft kan in herstel worden gestopt in plaats van het gevecht om te accepteren dat het even niet anders is!
Hannie Kraan
www.KracOConsult.com
Ziekteverzuim is een grote kostenpost binnen het bedrijfsleven. Het is dan ook belangrijk om preventief te werk te gaan.Als een werknemer zich goed voelt zal de productiviteit toenemen.
Ik ben werkzaam als Craniosacraaltherapeute, een Craniosacrale behandeling biedt de werknemer ontspanning, meer energie,verhoogt de weerstand en er is aandacht voor emotionele, lichamelijke danwel psychische problemen.
Het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt geoptimaliseert.
Sylvia Elings
Dus nog steeds stress op de werkplek, werkgevers wordt eens wakker, er is een hoop aan te doen om stress tereduceren voor uzelf en uw medewerkers. Wij bieden een simpel
oplossing!
met een niet goed geld terug garantie,