15 februari 2008 -
Managers die vooruit willen komen, moeten zich minder druk maken om hun ‘softe’ kanten en zich vooral focussen op hun technische, zakelijke en internationale expertise.
Uit het jaarlijkse, internationale CEO-onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de meeste ondernemingen de grootste moeite hebben om mensen met de juiste technische en zakelijke ervaring te vinden. Daarna hebben ze de meeste moeite met het vinden van mensen met buitenlandse ervaring, leiderschapskwaliteiten en creatief en innovatief denkvermogen. In het huidige onzekere economische klimaat is het bovendien een voordeel als u goed bent in risicomanagement, de moed hebt mensen uit te dagen en u snel aan weet te passen aan interne en externe veranderingen. Meer dan de helft van de respondenten vindt het moeilijk dergelijke managers te vinden.
Talentmanagement Dit onderzoek onderstreept de resultaten van een eerder onderzoek door Accenture waaruit bleek dat meer dan tweederde van de managers zich grote zorgen maakt over het aantrekken en behouden van goed personeel. Talentmanagement krijgt internationaal gezien zelfs meer prioriteit dan concurrentievraagstukken. Uit het onderzoek van PwC komt echter naar voren dat dit zich in slechts tweederde van de gevallen uit in meer aandacht voor de menselijke kant van de zaak. En dat terwijl maar vier van de tien CEO’s ervan overtuigd dat hun HR-afdeling goed genoeg voorbereid is om het beste personeel aan te trekken.
Internationale kansen
De bevindingen wijzen ook op een mogelijke stijging van de internationale vraag naar CEO’s uit volwassen – Westerse – landen, waar mensen uitdagen, innovatief denken en leiderschapskwaliteiten ‘normale’ kwaliteiten zijn van topmanagers. Micahel Rendell, partner bij PwC: "Veel opkomende economieën maken momenteel de overstap van een productie naar dienstverlening. Daarmee neemt de behoefte aan managementkwaliteiten die al ingeburgerd zijn in het Westen toe. Westerse CEO’s krijgen dus steeds meer internationale carrièremogelijkheden en hun huidige werkgevers zullen steeds meer moeite moeten doen hen aan zich te binden. Momenteel wordt de situatie verergerd door een kwetsbare beurs, waardoor sommige CEO’s de waarde van hun beloningpakketten – die immers steeds meer afhankelijk zijn van aandelenkoersen – eens ernstig onder de loep zullen nemen."
Vertrouwen
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat CEO’s het gebrek aan motivatie en betrokkenheid van het middenkader hekelen en dat ze het gebrek aan ervaring in verandermanagement zien als grootste obstakel voor veranderingen. Eerder dit jaar meldde PwC al dat de vertrouwen van de CEO in de toekomst voor het eerst sinds 2003 gedaald is, met name vanwege de economische ontwikkelingen in de VS.