zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sneller promotie dankzij krachtenveldanalyse

15 februari 2008 - Wilt u hogerop komen? Maak een 'krachtenveldanalyse': hiermee wordt duidelijk dat u zich op meer personen dan alleen de direct leidinggevende moet gaan richten. Dit meldt Management Team.

De krachtenveldanalyse is afkomstig van Elisa de Groot, organisatieadviseur bij In Touch Women Resource Management en, samen met Monic Bührs, schrijfster van het boek 'Stratego voor vrouwen'. 



Maak uzelf zichtbaar

Wat is de beste manier om promotie te krijgen? "Door de ideeën die in het bedrijf over u leven te beïnvloeden," zegt De Groot. Presenteer uw ideeen zelf, geef ruchtbaarheid aan die grote deal die u gesloten heeft, spreek uw hoogste baas op de bedrijfsborrel aan over uw project.
Voor u gaat bedenken u hoe uw doel wilt gaan bereiken, kunt u een krachtenveldanalyse maken. Hiermee brengt u in kaart wie vóór u zijn, wie tegen, en wie uw kruiwagens kunnen zijn. De Groot: "Met zo'n schema ziet u dat er meer mensen zijn op wie u zich moeten richten dan alleen de direct leidinggevende. Collega's die ook op die positie azen, een invloedrijke secretaresse, managers van gelijksoortige afdelingen en wie weet de financieel manager met wie zowel u als de hoogste baas een goede relatie heeft. Afhankelijk van de persoon en zijn of haar belang kiest u een strategie om die persoon te benaderen." 

Geloof

"U kunt het uzelf relatief makkelijk maken door de baas te vrágen of hij denkt dat u een managementpositie aankunt. Maar als hij nee zegt, kunt u de promotie wel vergeten. Terwijl dat negatieve oordeel misschien alleen is gebaseerd op het feit dat hij niet weet wat u doet. Geloof in uzelf en maak zichtbaar dat die baan iets voor u is."


Bron: Intermediair, Management Team
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede manieren cruciaal voor carrière
 Tien manieren om kansen te creëren
 Manager succesvol dankzij vele sociale contacten
 Kledingkeuze van invloed op promotie
 
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
15-02-2008
 | 
08:27 uur
Kortom, op een degelijke manier netwerken binnen het bedrijf en de Netwerk-scorecard gebruiken. Verwar dit vooral niét met manipuleren.
G Nagtegael  |   | 
18-02-2008
 | 
09:47 uur
Krachtenveld analyses, ook wel Field Force Analysis geheten. Een krachtig doch ook ''vergeten'' instrument. Het is in de jaren dertig ontwikkeld door Kurt Lewin die medegrondlegger van de Gestalt-therapie is.
Zelf ben ik er begin jaren negentig tegenaan gelopen en werk er sindsdien regelmatig mee. Ondermeer ook verwerkt in een scriptie over organisatieontwikkeling (1997).

En om even in te haken op de het commentaar van Essers: managen IS manipuleren!
els pereboom  |   | 
17-11-2011
 | 
09:05 uur
Op welke manier zou deze methode bruikbaar zijn in de zorgsector? graag tips en ideeen. in het kader van mijn opleiding, hbov, wil ik me hierin verdiepen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10