13 februari 2008 -
92 procent van de HR-professionals maakt gebruik van vacaturesites. Vorig jaar was dat nog 66 procent. Dat meldt totaljobs.nl, op basis van haar E-Recruitment Monitor 2008, een onderzoek onder 1.370 HR professionals.
Ruim 88 procent van de ondervraagden geeft aan belang te hechten aan recruitment, vorig jaar was dat nog maar 61 procent. Deels is dit te wijten aan de arbeidsmarkt van tegenwoordig: veel vraag, relatief weinig aanbod. Opvallend is echter de groeiende rol van internet.
Gebruiksgemak
Voor Nederlandse organisaties is internet inmiddels het belangrijkste wervingskanaal. 67 procent van de HR-professionals zegt gebruik te maken van online recruitment (vorig jaar: 51 procent). Als voornaamste redenen worden snelheid en gebruiksgemak genoemd. Het gebruik van offline recruitment is in 2007 gedaald van 49 procent naar 33 procent. Volgens Olivier van Duijn, directeur totaljobs.nl, ‘past het belang dat toegekend wordt aan online recruitment bij de trend dat werkzoekenden voornamelijk via internet zoeken naar een baan.’
Inhaalslag
Vooral kleine organisaties hebben een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van online personeelswerving: 89 procent van de bedrijven met minder dan tien werknemers maakt gebruik van online recruitment ten opzichte van 27 procent vorig jaar. Dit is een groei van meer dan 200 procent.
Eigen netwerk Het eigen netwerk blijft een zeer belangrijk (offline) wervingskanaal. Opvallend is dat dit kanaal tegenwoordig ook online sterk groeit. Online netwerken zoals LinkedIn en Hyves worden door 26 procent van de recruiters ingezet.
Budget
Een meerderheid van de ondervraagden (55 procent) verwacht dat de online recruitment budgetten in 2008 toe zullen nemen. 61 procent verwacht dat deze nog meer gaan toenemen in 2010. Men ziet een stijging van zowel het gebruik van de eigen website als branche/functiespecifieke vacaturesites en online netwerken.