Europa wacht invasie van Chinese en Indiase multinationals
13 februari 2008 -
Het Westen maakt zich op voor de intrede van snelgroeiende bedrijven uit opkomende landen. Deze Emerging Giants beschikken over grote kosten- en schaalvoordelen en vormen zo een bedreiging voor traditionele Westerse grootmachten.
Dit blijkt uit een rapport van Roland Berger Strategy Consultants. Het aantal snelgroeiende multinationals uit opkomende landen is in de afgelopen tien jaar verviervoudigd en prognoses geven aan dat deze emerging giants binnenkort nog in aantal zullen verdubbelen. "Deze reuzen, zoals farmaceut Ranbaxy en Tata Steel uit India, de Chinese Haier Electronics Group, het Russische Gazprom en de Braziliaanse vliegtuig-bouwer Embraer, zijn medeverantwoordelijk voor de grootste economische machtsverschuiving sinds de Industriële Revolutie in de 18e eeuw," aldus Alexander Belderok, lid van het managementteam van Roland Berger Strategy Consultants. "Het zijn niet langer productiehuizen van Westerse bedrijven, maar ze hebben hun eigen identiteit en zetten een sterk merk neer. Ze hanteren een duidelijke groeistrategie en zijn buitengewoon actief op de fusie- en overnamemarkt."
Het voordeel van de nieuwkomer De emerging giants voldoen allen aan een vergelijkbaar profiel, zo legt Roland Berger uit: "Het zijn typische nieuwkomers. Ze zijn fris, dragen geen erfenis uit het verleden met zich mee en ontplooien een wereldwijde focus." Daarnaast hebben de nieuwkomers specifieke voordelen die het lastig maken om ze te beconcurreren. "Door hun oorsprong in een grote opkomende markt kunnen ze bogen op uniek lage kostenstructuren, reeds grote schaalvoordelen en zijn ze gewend aan lastige marktomstandigheden. Bovendien hebben ze vaak stevig kunnen groeien dankzij steun van lokale overheden, leren ze ontzettend snel en zijn ze internationaal populair bij investeerders, waardoor ze toegang hebben tot een grote hoeveelheid financiële middelen," vertelt Belderok.
Bedreiging of kans? De opkomst van de grote onbekende uitdagers uit met name Azië, boezemt angst in bij menig Westerse organisatie. "Dat is niet helemaal terecht," vervolgt Belderok. "Het is zaak om in kaart te brengen welke emerging giants mogelijk in jouw speelveld terecht kunnen komen en wat hiervan de implicaties zijn. Als je dat weet, kun je mogelijke strategische acties plannen die hierop inspelen en kun je de organisatie op deze veranderingen voorbereiden. Wellicht moet je de concurrentie aangaan, maar misschien biedt juist een samenwerking wel kansen. Uiteindelijk zullen een verbeterde global footprint en doordachte innovatie-investeringen zich altijd uitbetalen. Weliswaar beschikken de reuzen over eigenschappen om Westerse bedrijven te bedreigen, maar laatstgenoemden hebben een voorsprong als het gaat om onderzoek en ontwikkeling, marketingervaring en gestroomlijnde distributiekanalen," licht Belderok toe.
Financiële stootkracht
Het overgrote merendeel van de reuzen bevindt zich in China. De rest is met name afkomstig uit India, Brazilië en Mexico. Het aandeel in de mondiale economie van deze opkomende landen is inmiddels groter dan van het traditionele Westen, en de economische groei ligt daar bovendien aanmerkelijk hoger. Hierdoor zijn (vooral) de Aziatische landen ons niet alleen voorbij als het gaat om populatieomvang en energieconsumptie, maar ook de financiële stootkracht van deze markten is tegenwoordig gelijkwaardig aan de onze. Naast de al langer geduchte concurrenten China en India, zijn nu ook landen als Mexico, Indonesië, Nigeria en Zuid-Korea in opkomst. Met name in de chemische en farmaceutische industrie, alsook de ICT-sector kunnen hiervandaan binnen afzienbare tijd emerging giants worden begroet.