zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ook docenten scoren onvoldoende voor stagebegeleiding

12 februari 2008 - Meer dan de helft van de bedrijven vindt dat de aansluiting op het bedrijfsleven en begeleiding van stagiairs door docenten onvoldoende is. Dat blijkt uit ht Nationale Stageonderzoek 2007 van Stageplaza.nl.

Bedrijven geven de opleiding gemiddeld een vijf als rapportcijfer voor de huidige vorm van begeleiding aan stagiairs. Dit is beduidend lager dan een jaar geleden. In het stageonderzoek van 2006 gaven bedrijven gemiddeld nog een 5.4 aan de opleidingen. 



Meer interactie

Bedrijven zouden graag zien dat mensen uit de praktijk vaker gastcolleges geven op scholen. Dit om de opleidingen meer betrokken te laten raken bij het bedrijfsleven. Er zou meer interactie moeten zijn tussen scholen en bedrijven. Docenten zouden ook meer betrokken moeten zijn bij de werkzaamheden van de stagiairs. 

Alle vormen van begeleiding slechter

Eerder was al gebleken dat de stagebegeleiding die de bedrijven zelf bieden ook slechter is geworden. Dit vond 75 procent van de bedrijven in 2006 naar 80 procent in 2007. Daaruit blijkt dat alle vormen van begeleiding verslechterd is en dit ten nadele van stagiairs komt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stagebegeleiding in bedrijven verslechterd
 Schreeuwend tekort aan stagiairs
 Stagiairs positiever over bedrijven dan over scholen
 Scholen laten het afweten bij stagebegeiding
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
12-02-2008
 | 
10:28 uur
Herken veel zaken in dit artikel.
Ooit was er een verbinding tussen de scholen en het bedrijfsleven, zeker in de technische vakken. Er waren vaktechnische opleidingen en er was aansluiting met het bedrijfsleven.
Tevens hadden de bedrijven hun eigen vakscholen, dus ook wat minder goede leerlingen in het onderwijs, konden de juiste vaardigheden dan op de bedrijfsschool leren.
Maar zoals altijd, wanneer het goed gaat dan moet de politiek zich ermee bemoeien.
Er moest meer tijd worden vrijgemaakt voor de leervakken i.p.v. de doe-vakken.
Dus op de technische scholen verdween de echte technische opleiding en werden er meer theorie uren gegeven dan praktijk.
Ook de bedrijven mogen de hand ion eigen boezem steken, door de bezuinigingen binnen de bedrijven verdwenen de eigen bedrijfsscholen, soms met het oneigenlijke argument, de mensen die ik opleid, gaan naar de concurrent. Daarbij vergaten ze dat ze precies hetzelfde deden. We zien de resultaten dagelijks, kinderen die het VMBO volgen, maken hun opleiding niet af en zijn kansarm voor de rest van hun leven.
Zelf heb ik eens de eer gehad om als dagvoorzitter op een seminar te mogen functioneren.
Daar waren de bedrijven uit de chemie samen met de leraren van de scholen.
Edoch vanuit het bedrijfsleven waren er weinig P&O en managers aanwezig, maar meer mensen uit de derde en vierde lijn.
Na afloop werden de leraren uitgenodigd om een bedrijf te bezoeken en welgeteld 1 leraar nam de uitnodiging aan.
Dit zegt veel over de betrokkenheid van de leerkrachten met het bedrijfsleven.
Een van de resultaten is dan ook de slechte stageplaatsen en de nog slechtere begeleiding vanuit de scholen aan de stagiaire.
Een echt contact tussen de chef die de stagiaire begeleid en de leraar die verantwoordelijk is voor de stagiaire, wordt hier niet door bevorderd.
De huidige regering maakt plannen en daarna houdt het gewoon op. De PVDA onderzoekt hoe het onderwijs zo slecht is geworden, maar ik ben bang dat ze hun eigen fouten uit het verleden weer zullen vergoelijken. Juist de komende jaren moeten we het van de jeugd hebben en daar is een groot tekort van goed opgeleide mensen voor de technische vakken.
Maar we praten liever als parlement over het aantal uren dan de kwaliteit van het onderwijs.

Arvel  |   | 
12-02-2008
 | 
15:30 uur
Wij hebben de afgelopen 10 jaar veel stageaires begeleid van diverse hogscholen. De begeleiding was inderdaad niet al te best. Meestal beperkt het zich tot één gesprek in een periode van 4 a 5 maanden. En dan bleek dat de begeleider van de school meestal uitsluitend naar de vormgeving van het geleverde werkstuk kijkt en niet naar de kwaliteit van het onderzoek.

Het meest wrange voorbeeld van slechte begeleiding door een hogeschool wil ik u niet onthouden.

''Na een paar maanden vroegen we de studenten wanneer hun begeleider langs zou komen. Ze wisten het niet. Wij hebben toen het stagebureau van de hogeschool gebeld. Daar werd me verteld dat de begeleidster (inderdaad) elke maand was langs geweest. Ze had immers de reiskostenvergoeding stipt gedeclareerd?''.

Wij hebben dat uiteraard schriftelijk gemeld, maar er nooit meer iets op gehoord.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10