8 februari 2008 -
Bedrijven beoordelen hun eigen begeleiding aan stagiairs onvoldoende. Dit percentage is in een jaar gestegen van 75 naar 80 procent. De bedrijven willen de stagiairs goede begeleiding geven, maar hebben daar geen tijd en middelen voor.
Dit blijkt uit het Nationaal Stageonderzoek 2007 van Stageplaza.nl. Bijna 30 procent van de bedrijven die stagiairs aannemen willen meer ondersteuning van een praktijkbegeleider om de stagiairs beter te begeleiden. 23 procent wil ook meer informatie over het lesplan van leerlingen om te kijken wat de stagiairs tijdens de studie hebben geleerd.
Tijd
Verder vindt 27 procent van de bedrijven dat een stagiair begeleiden veel tijd en inspanning kost. Een bedrijf besteedt gemiddeld één tot drie uur per week aan begeleiding per student. Vaak hebben begeleiders van stagiairs zelf teveel werk om goede begeleiding te bieden. Dit is ook de voornaamste reden voor bedrijven om geen stagiairs aan te nemen.
73 procent van de studenten vindt een goede stagebegeleiding het belangrijkste tijdens de stageperiode.
Het is schrijnend om te lezen dat bedrijven zich blijkbaar niet goed realiseren dat stagekracht geen goedkope arbeid is, maar dat dit ook energie en tijd kost aan begeleiding omdat de stagairs er vooral ook zijn om iets te leren.
Des te vervelender vind ik het dat ik als klein bedrijf in mijn zoektocht naar goede stagiars om (begeleid) een marktonderzoek uit te voeren steeds tegen opleidingsinstituten aanloop (HBO opleidingen) die een stage bij een klein bedrijf afwijzen terwijl ik me als ondernemer hier juist goed van bewust ben en een ruime ervaring heb met het begeleiden van stages. Blijkbaar gaat men er van uit dat een grote organisatie de begeleiding wel kan bieden en een kleine organisatie niet. Complete onzin naar mijn idee, het heeft vooral te maken met het onderkennen dat het belangrijk is om de begeleiding goed te regelen en om daar tijd voor vrij te maken. Dat staat helemaal los van de omvang van de organisatie.
In een kleine organisatie is het belang van de stageopdracht voor het bedrijf vaak zelfs groter en zal alleen daarom de aandacht ervoor al toenemen.
Je kan natuurlijk niet generaliseren, grote bedrijven doen het soms ook goed en kleine verkeerd. Dit inzicht is bij opleidingsinstituten nog niet doorgebroken.