7 februari 2008 -
Ondernemingen die niet alleen beter willen innoveren maar zich ook actief bezig houden met innovatiemanagement doen het over het algemeen beter dan ondernemingen die het succes of falen van hun innovaties aan het toeval overlaten.
Onderzoek door managementconsultancyfirma Arthur D. Little stelt dat de reden waarom de ene onderneming beter innoveert dan de andere altijd terug te voeren is op het management. Het enorme succes van bijvoorbeeld Zara, Philips, Scania en Volvo is niet alleen te wijten aan het feit dat ze geweldige innovaties hebben gedaan, maar vooral omdat ze kosten noch moeite hebben gespaard om te bepalen welke waarde ze willen creëren met hun innovatie. Vervolgens relateren ze die waarde direct aan hun organisatie en specifieke afzetmarkt. Deze manier van innoveren moet direct vanuit de top aangestuurd worden en vervolgens door de hele onderneming gedragen worden, stellen de onderzoekers.
Frustratie voorkomen
Veel CEO’s zijn gefrustreerd door het feit dat ze miljoenen pompen in R&D, maar die investeringen niet terugzien in de winst. Minder dan een tiende van de 1.000 onderzochte ondernemingen zag de R&D investeringen structureel leiden tot betere prestaties en meer winst.
"Het gaat er niet om hoeveel je besteed aan innovatie maar om waarom en hoe je dat doet. Je moet weten welke waarde je onderneming wil creëren en innoveren vervolgens integraal onderdeel maken van je bedrijfsprocessen, in aansluiting op specifieke doelstellingen en de branche en markt waarin je opereert," aldus de onderzoekers.