6 februari 2008 -
Er staat marketeers veel te wachten. In de toekomst moet elke marcomprofessional goed op de hoogte zijn van crossmedia-effecten, wordt hij meer bèta en ook creativiteit gaat veranderen.
Yacht deed met een aantal deskundigen aan scenarioplanning en komt tot tien toekomstbeelden. Wat kenmerkt de marcomwereld in 2020?
1. Tribalisering In 2020 heeft iedereen heeft een eigen internetprofiel. De virtuele ‘ik’ wordt belangrijker dan de fysieke.
2. Technologie wordt nog belangrijker
Aan het hoofd van de afdeling marketing staat in 2020 een ICT’er.
3. Authenticiteit
MVO, ontwikkelingswerk en duurzaam ondernemen blijven belangrijk. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De marcomspecialist werkt bij een organisatie waar hij zich mee identificeert.
4. Maatschappelijke ontgrenzing
De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.
5. Competentiebreedte marcomfunctie
Naast een CFO en CPO is er in 2020 ook de CCO. De marcomspecialisten zijn in 2020 veelal ZZP’er. Er is een schaarste in het aanbod van marcomspecialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.
6. Marktaansluiting
Corporate social responsability vergt veel aandacht van de marcomspecialist. De doelgroepdefinitie wordt complexer.
7. Individualisering
De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing zal plaatsvinden.
8. Geografische ontgrenzing
De marcomspecialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Veel organisaties hebben hun communicatie uitbesteed. Daarom werken de professionals op meerdere locaties, met verschillende mensen.
9. Flexibilisering
De flexibele arbeidsmarkt bereikt een hoogtepunt. Wetgeving maakt verdere flexibilisering steeds eenvoudiger. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel.
10. Accountability De marcomspecialist is een deskundige met autoriteit, vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt mee op strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig businessgedreven.
Het uitgebreide artikel is terug te vinden in het februarinummer vanTijdschrift voor Marketing.
Bron:Marketing Online
Dat marketing moet veranderen staat als een paal boven water. Wat de marketing professionals nog steeds niet doorhebben is dat de rol van de klant veranderd is, ja al een jaar of 20. De klant van nu is een goed geïnformeerde, mobiele wereldburgers die zich niets meer laat wijs maken en weet dat al die mooie praatjes leugens zijn.
Leuk dat de marketing mensen (in navolging van de ICTers) zichzelf nu ook een zeer belangrijke rol gaan toedichten in bedrijven, goed voor het ego zo lijkt het, maar net als de ICTers een teken van zwakte volgens mij.
Wat in ieder geval duidelijk wordt in het verhaal is dat HR een steeds belangrijkere rol krijgt in bedrijven, zeker omdat er zeer flexibele arbeidsverhoudingen gaan ontstaan.
Jammer dat er te weinig aandacht wordt gegeven aan deze trend
Er zitten flink wat tegenstrijdigheden in deze scenarioplanning. Geen wonder, als huidige trends simpelweg worden doorgetrokken...
De toenemende invloed van ICT op marketing gaat juist afvlakken. En dan de tegenstrijdigheden: ZZPers en flexibilisering is niet te rijmen met authenticiteit en accountability.
En naar mijn overtuiging worden hechte marketingteams en langdurig commitment juist de trend!
Zoals Kierkegaard ooit zei: 'We kunnen ons leven alleen achterwaarts begrijpen, maar we moeten het voorwaarts leren leven'. Trends op lange termijn aanduiden is een riskante business. In 1990 verscheen het boek 'Megatrends 2000' van Naisbitt, met een beschrijving van de 10 belangrijkste trends voor het jaar 2000. Het woord 'internet' komt zelfs niet voor in dat boek, ook al is het TCP/IP protocol ontstaan in de eerste helft van de jaren '80...
Stilstand is achteruitgang. Wie nog niet beseft dat de markt niet stilstaat en reeds lang en snel aan het veranderen is, loopt achter.
Vooruitgang in alle facetten, is hardnodig en kan met open armen ontvangen worden. Zorg dan wel dat je erop voorbereid bent en dat je er niet door overvallen wordt.
Strategische keuzes moesten en moeten nog altijd worden gemaakt. In iedere organisatie is of zijn er mensen die verantwoordelijk voor deze keuzes zijn. Een goed hulpmiddel om deze strategische keuze te maken is de 5K-methode van Jean-Paul Close die wereldwijd navolging heeft gekregen. Zie www.markleiderschap.nl
Er kan geen onderscheid meer zijn tussen ondernemers en marketeers. Marketing is een werkwoord voor de gehele onderneming die zich staande moet houden in een stevige concurrentie en open wereld markt, dus geen staffunctie. Over 20 jaar zijn er geen lage loon landen meer en moet er nog meer op emotie gecommuniceerd worden, heeft er een shake out plaatsgevonden en is werkgelegenheid geherdistribueerd over drie gelijkwaardige pilaren: productiviteit, diensten en hergebruik. Grenzen bestaan dan niet meer en er is een globale markt. Migratie is niet meer nodig en we praten Chinees en Engels. We zijn actief (niet te verwarren met werken) tot wanneer we willen en pensioen is alleen voor de zieken. We hebben net de maatschappelijke revolutie achter de rug met structurele innovatie op alle fronten. Science fiction?