5 februari 2008 -
Het gezicht van een CEO verraadt veel over de kans op succes van zijn bedrijf. Tot die conclusie komt Nalini Ambady, professor in psychologie aan de Tufts University in Massachussets, zo schrijft Express.be.
Twee psychologen legden 100 studenten van de universiteit foto’s voor van CEO’s van de 25 best presterende en de 25 slechtst presterende bedrijven van de Fortune 1000-lijst. Studenten beoordeelden de gezichten van de topmannen op eigenschappen als ‘leiderschap’, ‘competentie’, ‘dominantie’ ‘rijpheid’ en ‘betrouwbaarheid’. Wat bleek: de bestuursvoorzitters die als meest competent en dominant beoordeeld werden, runden de best renderende bedrijven.
Niet verrassend
"Deze bevindingen zijn minder verrassend dan misschien lijkt, gezien wat al bekend is over het gezicht en sociale psychologie en de hoeveelheid informatie die een gezicht met zich meedraagt. Het is daarom echt niet zo verwonderlijk dat deze informatie ook het succes van een bedrijf kan aantonen," concludeert co-auteur Nicholas Rule.
Bron:Time Magazine, Express.be