5 februari 2008 -
Marketeers weten wel dat het vergroten van accountability belangrijk is om betere bedrijfsresultaten te halen, maar doen nog weinig om hun invloed te vergroten. Een meerderheid maakt geen berekening van het rendement op hun marketingactiviteiten.
Dit stelt VODW op Marketiting Online. Het marketingbureau ontwikkelde daarom vijf handvatten om accountability aan te pakken:
1. Maak accountability een integraal onderdeel van het marketingproces
De marketingplanning zou gebaseerd moeten zijn op de belangrijkste aanjagers van waardecreatie voor het bedrijf. Vervolgens wordt voor iedere marketingactie een ROI-berekening gemaakt. Zowel voor- als achteraf.
2. Definieer de juiste metrics voor korte en lange termijn
Onderscheid tussen korte- en langetermijnindicatoren is noodzakelijk omdat marketing bijdragen moet leveren op beide tijdslijnen.
3. Investeer in andere competenties binnen het marketingteam
De gemiddelde marketeer is niet opgeleid om ook op financieel vlak een woordje mee te spreken. Diversiteit in het marketingteam is dus noodzakelijk.
4. Sla de brug naar sales én finance
Marketing moet een veel pro-actievere en sturende rol pakken richting sales.
5. Denk én handel als ondernemer
Ondernemerschap is een mentaliteit die noodzakelijk is om accountable te zijn. Deze manier van denken én handelen noodzaakt tot slimme oplossingen die echt resultaat voor de onderneming opleveren.
Een uitgebreide beschrijving, inclusief praktijkvoorbeelden, staat in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing.
Bron:Marketing Online