5 februari 2008 -
Bijna 30 procent van de Nederlandse werknemers heeft in 2008 geen behoefte aan verandering van werksituatie. Dit wordt gevolgd door de wens van een nieuwe baan, een nieuwe leidinggevende, nieuwe werkplek en nieuwe werktijden.
Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in opdracht van de AMC Academie onder 426 werknemers uit de Nederlandse beroepsbevolking. Hierin is gevraagd naar de drie belangrijkste punten die zij graag in hun werksituatie in 2008 veranderd zouden zien. Hieruit kwam de volgende lijst naar voren:
1. Ik heb geen behoefte aan verandering (30 procent)
2. Een nieuwe baan (zestien procent)
3. Een nieuwe leidinggevende (veertien procent)
4. Een nieuwe werkplek (dertien procent)
5. Nieuwe werktijden (twaalf procent)
6. Nieuwe software op mijn pc (elf procent)
7. Een nieuwe locatie qua bedrijfspand (elf procent)
8. Nieuwe collega’s (tien procent)
9. Nieuwe auto van de zaak (acht procent)
10. Een nieuwe werkgever (zeven procent)
11. Nieuw koffiezetapparaat (zes procent)
12. Nieuwe menukaart in de kantine (vijf procent)
13. Een parkeerplaats voor de deur (vijf procent)
Mannen willen tastbare zaken, vrouwen nieuwe collega’s
Bijna één op de vijf vrouwen geeft aan in 2008 een nieuwe baan te willen en één op de tien wil een nieuwe werkgever. Daarmee zijn deze wensen om te veranderen groter dan bij mannen. Ook geven de werkende vouwen aan te hopen dat zij er nieuwe collega’s bij krijgen in 2008. Dit kan zowel uit werksfeer redenen een overweging zijn, als vanuit werkdruk.
Mannen daarentegen hebben liever een nieuwe auto dan nieuwe collega’s of een andere werkgever. Ook scoren nieuwe software en een nieuwe menukaart hoger op de wensenlijst bij mannen dan bij vrouwen. Daardoor lijken mannen makkelijker te binden met tastbare veranderingen, terwijl vrouwen meer gebonden willen worden door werksfeer en collegialiteit. "Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers helemaal niet zo nodig weg willen bij hun huidige werkgevers," verklaart Martijn Hemminga van de AMC Academie. "Als ze al veranderingen willen, dan willen ze die veranderingen het liefst bij de huidige werkgever. Maar wanneer een werkgever niet reageert op deze wensen, zal een medewerker uiteraard op de lange termijn wel eieren voor zijn of haar geld kiezen."
Wij allen leven in een tijd van TURBOVERANDERINGEN. Je kunt er tegenin gaan of op meeliften. Kies daarom voor de beste individuele wijsheid. Bepaal daarom dus zoveel mogelijk je eigen weg.
Beste Herman
Elke individuele wijsheid zal ook gevolgen hebben en consequenties voor de verantwoordelijkheid van jezelf hierover. Stilzitten kan angst voor verandering en verlamming zijn en dat helpt in deze tijd niet meer. Meeliften of zelfs de regie in handen nemen en de uitdaging daarmee aangaan lijkt een veilige oplossing. Wacht niet tot jouw leidinggevende het over je afroept. Kijk of je medestanders hebt die mee willen bewegen of iemand die je bewust maakt van wat je in je mars hebt en hoe je dat in kunt zetten.
Wacht niet af! ;)
Gerrit Michels
|
|
6
-
02
-
2008
|
11
:
49
uur
Beste lezers, Als ik dit artikel lees vraag ik mij af wie er aan een dergelijk onderzoek waarde hecht. De naam Intelligence Group wekt een iets andere verwachting op als het inventariseren van: op welke plaats het nieuwe koffieapparaat eindigt. Kortom in mijn ogen een managersonline onwaardig artikel. Ik moest dit even kwijt en ik ga nu verder met werkelijk resultaat gericht werken. Met vriendelijke groet, Gerrit Michels.www.germarmich.com