zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatie in bedrijven moet op de schop

4 februari 2008 - Communicatieafdelingen kunnen beter sluiten en werknemers moeten de dialoog aangaan. Dat zegt Birgitta van Loon, eigenaar van In`tent en schrijfster van het boek `Wie durft ..de afdeling communicatie op te heffen`.

 MD Weekly schrijft dat zij in dat boek een somber beeld schetst van het niveau van communicatie in Nederland en het functioneren van mensen in organisaties. Zij concludeert dat mensen op hun werk vaak in angst leven. Werknemers durven zichzelf niet te zijn, hun mening niet te geven en ze conformeren zich aan gedragscodes waar zij zich helemaal niet prettig bij voelen. Dat komt volgens Van Loon door onzekerheid en de angst om afgewezen te worden. Zij denkt dan ook dat ieder mens vaardigheden bezit die niet worden gebruikt in het werk en dus onbenut blijven. Haar boek moet mensen wakker schudden. Zij ziet het als een noodkreet. 



Dialoog

De gemiddelde werknemer moet volgens haar over zijn angst heen stappen. Dat kan door op een andere manier met elkaar om te gaan. Zij denkt dat er in organisaties een dialoog moet komen tussen de mensen. In die dialoog moeten mensen meer persoonlijke informatie met elkaar uitwisselen. Die dialoog moet uiteindelijk zorgen voor verbinding, waarbij middels alle zintuigen zielscontact kan worden gemaakt met de omgeving.


Bron: Communicatie, MD Weekly
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes uitgangspunten voor winstverhogende communicatie
 Tien gevaarlijke communicatieproblemen
 Laat roddels in uw voordeel werken
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
4-02-2008
 | 
09:32 uur
Wat een somber beeld. Ik vraag me af in welke organisaties dit onderzoek heeft plaatgevonden.
Ik kan er wel in meegaan dat medezeggenschap op diverse niveaus beter inhoud kan worden gegeven. Maar dat is eerder een zaak van HR dan van de afdeling communicatie. Het is maar de vraag waar je eigenlijk een afdeling communicatie voor nodig hebt, opnemen in HR is eigenlijk best een optie voor de interne communicatie en voor het externe stuk zou het best direct onder het management kunnen vallen.
Ook is het zo dat maar weinig bedrijven echt weten wat te doen met medezeggenschap.
Medezeggenschap is meer dan alleen een ondernemingsraad. De OR verzorgt de medezeggenschap op bedrijfsniveau. Op afdelingsniveau is het werkoverleg het aangewezen vehicel terwijl de functioneringsgesprekken het platform voor medezeggenschap op individueel niveau zijn. Door medezeggenschap zo in te richten kan de communicatie sterk verbeteren.
Angst voor het management en de leidinggevenden is vaak het gevolg van gebrek aan kennis. Omgekeerd is dat ook het geval, optimaal inrichten van de medezeggenschap maakt een grote verbetering mogelijk.
En inderdaad heb je daar geen afdeling communicatie voor nodig, alleen maar een consultant of trainer die het proces mee inricht en mensen leert communiceren.
E de Bruijn  |   | 
4-02-2008
 | 
09:48 uur
Jammer, dat de schrijfster blijkbaar geen flauw benul heeft van wat de afdeling communicatie inhoud!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10