zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede informatielogistiek voorwaarde voor zakelijk succes

4 februari 2008 - Klanttevredenheid, imago en zelfs de beurswaarde hangen af van goed georganiseerde informatiestromen binnen organisaties. Informatielogistiek wordt steeds strategischer en is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie.

Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Doxis Informatiemanagers. De respondenten komen uit uiteenlopende markten: het bedrijfsleven, overheid, woningcorporaties en onderwijs. 



Interne en externe bedrijfsvoering

Bij bedrijven is het gemakkelijk ontsluiten van informatie een belangrijke voorwaarde voor het verwerven en vasthouden van een goede concurrentiepositie. Bij de overheid speelt informatievoorziening een rol in efficiëntie en klantgerichte bedrijfsvoering. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat beslissingen over informatielogistiek steeds meer door het bestuur worden genomen. Dit brengt met zich mee dat de verantwoordelijkheid voor informatiestromen bij alle sectoren binnen een organisatie worden gedelegeerd. Een positieve ontwikkeling; maar dit proces blijkt over het algemeen moeizaam te verlopen want het vergt een andere manier van werken. 

Informatie delen
Medewerkers worden in hoge mate verantwoordelijk voor hun eigen informatielogistiek. Kennis delen wordt steeds belangrijker en veel organisaties hebben moeite hun mensen buiten hun eigen kaders te laten denken en werken. Het blijkt een uitdaging voor leidinggevenden hun medewerkers zover te krijgen hun informatie te delen met hun collega's. Bij de inzet van soft- en hardware en van informatielogistieke procedures moet men rekening houden met de manier waarop mensen leren, waarop mensen reageren in onverwachte situaties, of de manier waarop mensen in een groep werken en op elkaar reageren. 

Draagvlak
Het creëren van draagvlak is van groot belang om deze nieuwe manier van werken te laten slagen. Het onderzoek toont aan dat een effectief ICT-systeem een belangrijke voorwaarde is voor draagvlak binnen een organisatie. Tevens blijkt uit het onderzoek dat binnen organisaties de tendens bestaat eerst binnen de organisatie te inventariseren wélke afdelingen behoefte hebben aan wélke informatie voordat er een nieuw ICT-systeem wordt aangeschaft. Dit met het doel om de werkprocessen zo effectief mogelijk in te richten. Bij de aanschaf van nieuwe systemen wordt in toenemende mate gelet op de wensen en behoeften van de organisatie en in mindere mate naar de tools die het systeem zelf biedt. 

Van middel naar doel
Hierbij wordt de tendens gesignaleerd dat de invloed van ICT-afdelingen bij het ontwerp en de aanschaf van informatiesystemen afneemt. Er wordt steeds meer gekeken naar wat de gehele informatievoorziening moet opleveren. Een ICT-systeem wordt nu meer gezien als een middel binnen de gehele informatielogistiek en niet meer als een doel op zich.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Informatie nauwelijks gebruikt voor strategische doeleinden
 Foutief versiegebruik groot probleem
 Zoeken naar informatie kost manager uur per dag
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10