Goede informatielogistiek voorwaarde voor zakelijk succes
4 februari 2008 -
Klanttevredenheid, imago en zelfs de beurswaarde hangen af van goed georganiseerde informatiestromen binnen organisaties. Informatielogistiek wordt steeds strategischer en is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie.
Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Doxis Informatiemanagers. De respondenten komen uit uiteenlopende markten: het bedrijfsleven, overheid, woningcorporaties en onderwijs.
Interne en externe bedrijfsvoering
Bij bedrijven is het gemakkelijk ontsluiten van informatie een belangrijke voorwaarde voor het verwerven en vasthouden van een goede concurrentiepositie. Bij de overheid speelt informatievoorziening een rol in efficiëntie en klantgerichte bedrijfsvoering. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat beslissingen over informatielogistiek steeds meer door het bestuur worden genomen. Dit brengt met zich mee dat de verantwoordelijkheid voor informatiestromen bij alle sectoren binnen een organisatie worden gedelegeerd. Een positieve ontwikkeling; maar dit proces blijkt over het algemeen moeizaam te verlopen want het vergt een andere manier van werken.
Informatie delen Medewerkers worden in hoge mate verantwoordelijk voor hun eigen informatielogistiek. Kennis delen wordt steeds belangrijker en veel organisaties hebben moeite hun mensen buiten hun eigen kaders te laten denken en werken. Het blijkt een uitdaging voor leidinggevenden hun medewerkers zover te krijgen hun informatie te delen met hun collega's. Bij de inzet van soft- en hardware en van informatielogistieke procedures moet men rekening houden met de manier waarop mensen leren, waarop mensen reageren in onverwachte situaties, of de manier waarop mensen in een groep werken en op elkaar reageren.
Draagvlak Het creëren van draagvlak is van groot belang om deze nieuwe manier van werken te laten slagen. Het onderzoek toont aan dat een effectief ICT-systeem een belangrijke voorwaarde is voor draagvlak binnen een organisatie. Tevens blijkt uit het onderzoek dat binnen organisaties de tendens bestaat eerst binnen de organisatie te inventariseren wélke afdelingen behoefte hebben aan wélke informatie voordat er een nieuw ICT-systeem wordt aangeschaft. Dit met het doel om de werkprocessen zo effectief mogelijk in te richten. Bij de aanschaf van nieuwe systemen wordt in toenemende mate gelet op de wensen en behoeften van de organisatie en in mindere mate naar de tools die het systeem zelf biedt.
Van middel naar doel
Hierbij wordt de tendens gesignaleerd dat de invloed van ICT-afdelingen bij het ontwerp en de aanschaf van informatiesystemen afneemt. Er wordt steeds meer gekeken naar wat de gehele informatievoorziening moet opleveren. Een ICT-systeem wordt nu meer gezien als een middel binnen de gehele informatielogistiek en niet meer als een doel op zich.