zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y is lui en veeleisend

1 februari 2008 - Met de vergrijzing in volle gang zijn de huidige starters op de arbeidsmarkt van onschatbare waarde. En dat weten ze! De Britse Association of Graduate Recruiters schetst een generatie afgestudeerden die veeleisend, wispelturig en hebberig is.

Gevraagd naar hoe ze Generatie Y zouden willen omschrijven, kwamen er ook best een aantal positieve kenmerken naar voren, zoals ambitieus, zelfverzekerd, flexibel, veel kennis van techniek en milieubewust. Maar daarnaast vallen termen als onrealistisch (ten aanzien van werken en ondernemingen), egoïstisch, wispelturig en hebberig. 



Onafhankelijk en mobiel

Werkgevers geloven overigens wel dat leden van Generatie Y hun persoonlijke en professionele ontwikkeling serieus nemen en zich terdege druk maken om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van die onderneming en het werkgeversimago. Ze worden bovendien onafhankelijk en mobiel gevonden waardoor extraatjes als verhuispremies en pensioenregelingen populairder worden dan vrije dagen en auto’s van de zaak. De keerzijde van die mobiliteit is dat Generatie Y niet bepaald loyaal genoemd wordt door werkgevers. 

Liever buitenlands personeel

Het is zelfs zo erg dat veel Britse werkgevers hun nieuwe personeel nog liever uit het buitenland halen. Buitenlandse afgestudeerden worden door hen geprezen vanwege hun werkethiek en hoge ambitie. Zestien procent zegt gewoonweg niet genoeg Britse afgestudeerden met de juiste kwalificaties te kunnen vinden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y vereist aanpassingen
 Werkgevers onderschatten veeleisende generatie Y
 Generatiekloof is een fabeltje
 Leidinggeven aan de generatie Y
 
 
reacties
 
J.F. Rijs  |   | 
16-09-2008
 | 
12:17 uur
...Hoe kunnen werkgevers nu over gebrek aan loyaliteit spreken. Het is te wensen dat werkgevers eens loyaal aan hun personeel gaan worden. Werkgevers die dit wel proberen moeten we veelal zoeken in kleinere ondernemingen of naar elkaar toe in de top boven laag van grote bedrijven. Werk wordt goedkoop uit besteed naar het buitenland en buitenlandse werknemers worden ten laste van de samenleving goedkoop geïmporteerd. De Y genratie weet dit en zal daardoor zijn eigen plan trekken. Loyaliteit kun je niet kopen, diensten wel.....
N de Jong  |   | 
3-11-2008
 | 
10:47 uur
Ik denk dat het gebrek aan loyaliteit wel klopt, maar dat ligt niet aan de generatie Y (mijn generatie).
Deze generatie is groot geworden met bij-baantjes waarbij je op je 18e of na 3x contract verlenging eruit wordt gegooit. Ze zijn dus gewend om veel vuldig van baan te wisselen en zien ook collega's snel komen en gaan.
Als binnen de eerste contacten met het leven als werkende dit de moraal is, lijkt het me niet geheel onlogisch dat dit zich doorzet in de verdere carriere.
Ingeborg Baltussen  |   | 
19-04-2010
 | 
13:50 uur
Werkgevers hebben lang de geneugten van het Rijnlandse model in Nederland mogen proeven. Dat had echter ook wat nadelen, dus lonkte men naar het zoveel 'betere' Angelsaksische model. Weg met polderen en vakbonden, ontslagrecht soepeler en veel tijdelijke krachten. Met dat beeld betrad de generatie Y de arbeidsmarkt. En ja, ze zijn best verwend en hebben een onrealistisch beeld van beloning. Maar die loyaliteit die gevraagd wordt? Dat is onterecht. Wat je zaait, dat oogst je immers. Een superflexibele werknemer, die zonder angst een volgende stap zet, ook uit jouw onderneming.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10