1 februari 2008 -
De manager van morgen legt de nadruk op samenwerking en spreidt zijn leiderschap over de gehele organisatie. Die samenwerking is dan gebaseerd op het bouwen en verbeteren van relaties en participatief management.
Express.be schrijft dat 84 procent van de managers denkt dat de definitie van leiderschap in de laatste vijf jaar op deze wijze is gewijzigd. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse Center for Creative Leadership (CCL) onder 350 midden- en topmanagers. De wijziging is het gevolg van een aantal nieuwe elementen: 93 procent van de respondenten vindt dat de uitdagingen waarmee bedrijven tegenwoordig worden geconfronteerd een grotere strategisch impact hebben dan vroeger en dat ze meer vereisen dan individuele leiderskwaliteiten.
Drie manieren om u voor te bereiden Het CCL komt met een drietal tips voor managers om nu al beter om te gaan met deze wijzigingen:
1. Wees een leiderschapsarchitect
Zet een beloningssysteem op dat rekening houdt met individuele en groepsprestaties, samenwerking, innovatie en langetermijndenken. Voorbeeld is Google, dat zijn werknemers laat functioneren binnen de 70-20-10-regel, waarbij 70 procent van hun tijd wordt besteed aan kerntaken, twintig procent aan gerelateerde taken en nog eens tien procent aan innovatieve activiteiten. De erkenning van innovatie als kernactiviteit heeft Google geen windeieren gelegd.
2. Wees een voorbeeld van positieve ongehoorzaamheid
De wereld heeft behoefte aan leiders die regels breken, relaties bouwen en positieve resultaten boeken; leiders die zich boven de algemeen aanvaarde organisationele normen plaatsen en toch succes boeken. Shawn Fanning, de oprichter van Napster, veranderde de platenindustrie in een digitale industrie. Hoewel hij werd uitgespuwd ligt hij toch aan de basis van iTunes en andere soortgelijke, succesvolle initiatieven.
3. Vorm uw uitdagingen om tot leerprojecten
Op de website companycommand.com debatteren voormalige en huidige militaire bevelhebbers over hoe men gevechtseenheden best kan opleiden en leiden. 7.000 leden delen er hun ervaringen en leren er van andermans kennis en bestaande uitdagingen. Deze vorm van actief leren leidt naast resultaten ook tot een sterk groepsgevoel.
Volgens CCI is het tijdperk van de heldhaftige leider met de baanbrekende speech voorbij. Leiders van vandaag maken ruimte voor andere mensen, opdat die kunnen innoveren, grenzen kunnen verleggen en de onderneming kunnen klaarmaken voor de complexe uitdagingen van morgen.
Bron:Express,be
Ja, daar zijn we het dan over eens. Ik voel me overigens erg gelukkig bij het lezen van het betreffende artikel. Iedereen schrijft over zaken als spiritueel leiderschap, toepassing van personeelsinstrumenten en godalmachtige ideeen. Ooit zei een baas tegen me: er zijn geen slechte militairen, alleen slechte leiders. En wat regels betreft: de wet is een interpretatie. Er zijn te veel regels. Je zou kunnen zeggen: regels om andere regels te weerleggen. En zoiets gaat me dan aan het hart. Dan moet ik het ook weten.
Gedurende mijn opleiding sociaal juridische dienstverlening mbo+ dacht ik nog steeds na over wat deze man mij enkele jaren voorheen gezegd had. Qua kennis en motivatie moet het theoretisch mogelijk zijn, alles op orde te krijgen. Een leider ben je, of ben je niet! Een leider moet regels breken. Regels zijn normen, grenzen. Als je wilt uitbreiden zul je grenzen moeten verleggen. Als je kracht uitoefent, is het normaal dat je kracht terug ontvangt. Wanneer men zijn eigen gebied kent, heeft men een sterkere basis. Ik ben van mening leidinggevende geworven dienen te worden uit personeel met ervaring over hetgeen hij dient te leiden. Richt de aandacht op mogelijkheden en bedoelingen. Wanneer men streeft naar innovatie, is beleid al achterhaald. Iemand die alleen stuurt in zijn eigen gebied, draait eigenlijk alleen maar rondjes. Voor de mechanica betekent dit hetzelfde als 0.