Tien manieren om te besparen op uw accountantskosten
31 januari 2008 -
Amerikaanse bedrijven met meer dan één miljard dollar inkomen per jaar zijn gemiddeld 584.000 dollar kwijt aan audit fees. Maar er zijn ook bedrijven die gemiddeld 50 procent minder betalen. The Hackett Group onderzocht hoe dat kan.
Het resultaat is de ‘Top 10 Ways to Cut Your Audit Bill’. CFO.com vat de lijst samen in de volgende tips:
1. Versterk uw eigen interne audit-afdeling Wat u zelf doet, hoeft een ander niet te doen.
2. Spreek af wie wat doet
Doe dit vooraf en verdeel de taken tussen uw eigen audit-afdeling en externe accountants. Stel een duidelijk tijdschema op en let goed op de details.
3. Wees voorbereid op vragen van uw accountant
Stel één contactpersoon aan die vragen van accountants kan beantwoorden en hen van documentatie kan voorzien.
4. ‘Keep your auditor on speed-dial’
Houd zoveel mogelijk contact met uw auditors. Spreek elke dag even met de senior auditor en eens per week met het gehele team. Zo ziet u meteen of men zich aan het afgesproken tijdschema houdt.
5. Splits het werk op Laat een groot kantoor bijvoorbeeld de geconsolideerde jaarrekening doen en besteedt buitenlandse belastingzaken uit aan kleine buitenlandse kantoren.
6. Voorkom verandering Blijf zoveel mogelijk trouw aan uw huidige accountantskantoor. Dit voorkomt dat u elk jaar weer van alles uit moet leggen.
7. ‘Baseline your controls’
Dit komt er op neer dat u het eerste jaar een ‘full audit of controls’ laat uitvoeren en daarna niet meer tot er zich een grote verandering voordoet. Volgens sommigen levert dat een aanzienlijke besparing op, al is niet iedereen het hiermee eens.
8. Kijk kritisch naar het aantal ‘legal entities’ van uw onderneming
Hoe meer van dergelijke entiteiten, hoe hoger de kosten.
9. Lever uw boekhouding per maand in plaats van per kwartaal in
Het kwartaaloverzicht wordt zo stukken goedkoper.
10. Bespreek uw boekhouding niet tijdens de lunch
Elke besparing is er één….
Bron:Accountancy Nieuws, CFO.com
Prachtig artikel, maar hoe relevant.....?
Laten we eens kijken:
-Representatieve onderzoeksgroep bedrijven met meer dan een miljard omzet, hoeveel van U lezers behoren tot deze groep ?
-Versterk Uw eigen interne audit afdeling . ..en lever uw boekhdouding maandelijks en niet per kwartaal in. Is het adviesje nu voor een groot bedrijf met een eigen audit afdeling of voor een enkelpitter die de zaakjes periodiek inlevert ??
Magertjes mijns inziens, beetje meer diepgang een aansluiting bij de lezers van deze site zou niet misstaan :)
Ruth de Faria
|
|
23
-
04
-
2008
|
12
:
32
uur
- Een maandelijkse reconciliatie van de balans rekening en bepaalde winst- en verlies rekeningen, waarbij er geen posten voorkomen in de specificaties van ouder dan 1 maand is reeds een hele besparing. Deze reconciliatie specificaties kunnen dan in een excel spreadsheet worden opgeslagen.
De verantwoording voor de reconciliaties van de diverse rekeningen geschiedt op basis van de personen die de controles verricht vanuit de financiele administratie.
Voor de accountants komen wordt er een dossier aangelegd waarin deze specificaties voorkomen. Het dossier kan makkelijk samengesteld worden op basis van de vorige controle en de daaruit voortgevloeide vragen.
Dit hebben wij gedaan en het heeft onze accountantskosten en de duur van hun bezoek gehalveerd.