30 januari 2008 -
Managers die slechte prestaties op hun werkvloer aan willen pakken, moeten zelf wel het goede voorbeeld geven. Uit onderzoek van Watson Wyatt blijkt dat managers die leiding geven aan mensen die slecht presteren, zelf ook een en ander kunnen verbeteren.
Uit het onderzoek ‘2007/2008 Global Strategic Rewards’ onder 5.500 werknemers in 175 ondernemingen in heel Europa blijkt dat tweederde van de werknemers die goed presteren van mening zijn dat hun directe leidinggevende het goed doet op het gebied van communicatie en prestatiemanagement. Van de mensen die slecht presteren is er maar een derde die zegt dat hun manager goed in staat is te communiceren wat hij/zij verwacht op het gebied van financiële en zakelijke doelstellingen en hoe hun individuele inzet daaraan bij kan dragen.
Uitdaging Ook kwam naar voren dat veel managers de natuurlijke neiging vertonen om zich vooral te richten op degenen die het goed doen. Die moeten ze echter proberen te weerstaan aldus Carole Hathaway, senior consultant bij Watson Wyatt. "Leiding geven aan toppers is makkelijk, maar de grootste uitdaging is juist om degenen die gemiddeld of slecht presteren naar een hoger plan te tillen en daar schort het in veel bedrijven aan. Het belangrijkste is dat managers leren communiceren met hun personeel, al hun personeel. Vooral om de werknemers duidelijk te maken wat de ondernemingsdoelstellingen zijn en hoe iedereen daar persoonlijk aan bij kan dragen."