30 januari 2008 -
79 procent van de marketeers vindt dat men er in is geslaagd marketing beter op de kaart binnen de onderneming te zetten. De grootste uitdaging voor 2008 blijft – naast CRM-optimalisatie – de accountability.
Dit blijkt uit de Marketing Outlook 2008 van het Amerikaanse CMO Council. De marketeers die aangeven dat de waarde van marketing binnen hun bedrijf is toegenomen, melden dat de volgende factoren belangrijk zijn om het belang van marketing te onderstrepen: invloedrijke branding en communicatie; bewustwording verhogen en marketingreputatie verbeteren en beter consumentencontact.
Effectiviteit
Senior marketeers geven aan dat nieuwe competenties en vaardigheden belangrijk zijn om de effectiviteit van de organisatie te verhogen, net zoals het automatiseren van processen, en de meetbaarheid vergroten door middel van onder andere CRM, e-mailcampagnemanagement, zoekmachinemarketing en customer intelligence. Gevraagd naar hoe men de effectiviteit van de investeringen meet, zegt bijna twintig procent dat het ze niet meten. 34 procent antwoordt dat het een ROI tracking systeem wil gaan implementeren.
Budget blijft gelijk Aan budgetten wordt weinig getornd: 37,6 procent van de ondervraagden zegt dat het budget in 2008 hetzelfde is als in 2007, 33,1 procent verwacht dat het vijf procent meer kan uitgeven. Tien procent denkt tussen de zes en tien procent meer budget te hebben. 7,6 procent verwacht een groei van elf procent.
Ander bureau?
Ook werd gevraagd of de marketeers in 2008 van plan zijn van bureau te veranderen. 45 procent van de marketeers geeft aan dat ze waarschijnlijk van webdesignbureau, DM-bureau, reclamebureau of pr-bureau zullen gaan veranderen. Redenen: gebrek aan innovatie bij de bureaus, geen toegevoegde waarde, slechte creativiteit, kwaliteit en resultaten van het werk.
Beïnvloeders
De onderzoekers vroegen ook door wie of waardoor marketeers zich laten beïnvloeden? Dit blijken (in volgorde van belangrijkheid): gelijken, analisten en onderzoekers, organisaties en verenigingen, zaken- en vakbladen en handelspublicaties en klantcommunities. Marketeers worden het minst beïnvloed door de algemene media en weblogs.
Frustraties
Grote frustraties van marketeers zijn vooral de bedrijfscultuur, het senior management, onvoldoende budget, meer moeten doen met minder en de politieke spelletjes.
Bron:Marketing Online
Gelukkig is er weer volop werk voor marketeers! Dat zal ook nog wel meer worden, nu het steeds duidelijker wordt dat de wereld zich ontwikkeld als een dorp. De concurrent zit al lang niet meer op zichtafstand en streeft net als ieder ander naar ''het gevonden worden door de doelgroep''.
Marketeers weten dit, doch zittend management dient hiervan nog steeds overtuigd te worden en juist daarin ligt nu een belangrijke rol van de moderne marketeer. Hoe overtuig je je baas? Liever gezegd: Hoe gaat deze zichzelf overtuigen van het belang van effectieve marketing in een hedendaags jasje?
''Onderhandelen voor marketeers'' is een goede training voor marketeers. Hierin krijgt de marketeer vaardigheden aangereikt om binnen de eigen organisatie beter te beďnvloeden en daarmee succesvoller te zijn in de marketing voor de gehele organisatie.
Marketing is natuurlijk vooral de schakel tussen de buitenwereld en de eigen organisatie. Juist daarom is het van belang dat de interne beďnvloeding in eerste instantie uitstekend is geregeld.
Het venijn van dit artikel zit in de staart! De frustraties: de eigen organisatie. Tja, de marketeer heeft alleen de blik naar buiten. Meer aandacht voor intern teamwork en voor je collega-beslissers, de sfeer van het eigen bedrijf positief beinvloeden, er is nogal wat te winnen voor de marketeer in 2008!